Thursday, September 11, 2008

DBKL AKAN TURUNKAN PAPAN TANDA JALAN YANG " TERLARANG " DI KL ; KELULUSAN HANYA UNTUK PAPAN TANDA GUNA BAHASA KEBANGSAAN !

KUALA LUMPUR -- Dewan Bandaraya Kuala Lumpur ( DBKL ) hanya akan meluluskan papan tanda penggunaan bahasa kebangsaan bagi semua papan tanda jalan di sekitar ibu kota Kuala Lumpur dan orang lain tidak boleh senang - senang pasang papan tanda kata Ketua Ketua Pengarah DBKL Datuk Salleh Yusuff dengan tegas hari ini.
Sekiranya ada papan tanda yang " TERLARANG", DBKL akan menurunkanya , katanya ketika megulas laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini yang menunjukkan gambar Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok yang berada di bawah sebuah papan tanda contoh yang dipasang oleh DAP di Jalan Bukit Bintang yang telah ditiadakan tulisan jawi dan ditambah dengan tulisan cina dan tamil.Namun papan tanda tersebut yang dinamakan papan tanda "muhibah" belum mendapat kelulusan DBKL walaupun DAP telah mengemukakan permohonan kepada DBKL. Sila baca kenyataan penuh Salleh Yusuff di sini -Bernama.com ver 5.0

16 comments:

Anonymous said...

Syabas DBKL pertahankan dasar bahasa kebangsaan. Tindakan tegas DBKL dalam pekara ini akan di sokong sepenuhnya.

Anonymous said...

baru dpt parlimen dah nak hapus bahasa jawi.tak sedar diri teresa kok.mkn babi la

Anonymous said...

melayu PAS/UMNO kena bangkit... ini realitinye.... mereka hendak memerintah tanah air tercinta... melanggar undang2...menghina islam dan melayu ... menghapuskan hak melayu.... kepala kita dipijak-pijak tapi kerajaan under paklah terlalu "letih dan mengantok" ... "lembik tak bermaya"..... tiada langsung tindakan jika cina memijak kepala melayu.... tp cuba melayu membuat sesuatu seperti ini ...sure ISA...

Anonymous said...

masa untuk bangkit !!!! masa untuk bangkit !!!! kita sudah terlalu lama bersabar dan tido ... masa untuk bertindak !!! sampai bila harus bersabar ??????????????????

Anonymous said...

Dosa Teresa Cock tipu kita pasal video ketuk ketampi belum di maafkan lagi. Kononya Polis memalukan warga Cina, rupanya orang Melayu kita yang terkena!

Anonymous said...

ini yang seharusnya dilakukan untuk menjaga martabat bangsa. budaya kebangsaan harus ditegakkan dan tiada kompromi dalam soal ini

Anonymous said...

perlu diingatkan kpd semua...JANGAN rosakkan hubungan yg sudah terjalin sekian lama. hormati antara satu dgn yg lain.kita perlu berganding bahu utk menjaga Malaysia tercinta.

Anonymous said...

Kita bukan nak rosakkan hubungan, dia orang yang pandai-pandai nak jolok sarang tebuan. Manipulasi fakta dalam media. Dia orang yang nak merosakkan hubungan.
Baca surat khabar Star hari ni, berat sebelah beritanya. Dan tak tepat kandungannya yang akan terus menampakkan kerajaan masih bersalah dalam isu perkauman ini.

Anonymous said...

aku dah bosan la..apasal la inipun dorang ni nak jadikan isu...sibuk nak bahasa tamil la,bahasa cina la...woi ini MALAYSIA la, jadi kita gunakan bahasa MALAYSIA,orang MALAYSIA mesti paham bahasa MALAYSIA...kalo duduk MALAYSIA x paham bahasa MALAYSIA jgn mengaku anak MALAYSIA.....AKU RASA DORANG NI PAHAM TAPI SENGAJA JE NAK NAFI KAN identiti MELAYU kat MALAYSIA ni sbb dorang ni x tolak bahasa MALAYSIA tapi sebenarnya tolak BAHASA MELAYU ,nak nafikan bahawa asalnya MALAYSIA ni adalah TANAH MELAYU....dorang lupa betapa baik nya MELAYU ni pada dorang sampai sanggup tukar pada nama MALAYSIA sbb nak kongsi sama ngan dorang hidup aman ,senang cari makan sampai kayaraya skrg....x dapat aku nak bayang kan kalau MELAYU ni jadi minoriti, adakah kita dpt apa yg dorang dpt skrg?????


DBKL!!!!!! TOLONG TEGAS SIKIT,JGN TAKUT TURUN KAN JE SUMA TANDA JALAN YANG MENGGUNAKAN SELAIN DARI BAHASA MALAYSIA NI!!!JANGAN BAGI MUKA LAGI...PBT LAIN PUN SAMA GAk!!!!KORANG DENGAR X NI HA!!!!!

Anonymous said...

Beraninya DBKL bertindak kerana kerajaan persekutuan diterajui oleh UMNO...orang melayu..kalau akan datang kerajaan persekutuan diterajui oleh PKR..yang MP bangsa asing lebih ramai dari MP melayu..boleh kah kita orang melayu mempertahankan apa juga tindakan Teresa atau DAP ini...ingat jangan jadikan Malaysia ini macam Singapura...malaysia mesti di melayu kan.

Anonymous said...

Siapa itu Hang Li Po ???? darimana dia datang ??? nak cucuk hidung Melayu...kaji sejarah jangan tak kaji.....

Anonymous said...

WARISAN


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cintakan lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita Cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan Maha Perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara

Anonymous said...

JANGAN JADIKAN SEMANGAT HANYA MENYANYI, BANGSA SENDIRI KENA SINDIR DAN DI PANDANG SERONG MASIH NAK MENYANYI LAGI ??

Anonymous said...

Yang tak pernah nyanyi tak tahu, lu semangat tak da lah. Kena jelas dan berani lah sekarang. tapi jangan lebih-lebih.

Anonymous said...

Ibarat melepaskan anjing tersepit...dah diberi kerakyatan tetapi 'menggigit' tuan pula. Dia ingat papan tanda 'muhibah' tu betul sangat sebab ada bahasa untuk tiga kaum. Perlu ke bahasa yang asalnya pendatang didukung di negara ini. Bahasa Cina dan bahasa Tamil tu bahasa rasmi ke?

Anonymous said...

Tanpa mengira kerajaan mana yang mentadbir, sepatutnya bahasa kebangsaan dimartabttinggikan, manakala bahasa lain tidak dibenarkan 'menyaingi' bahasa negara. Patutnya tulisan bahasa Cina dan Tamil dihapuskan terus di papan-papan tanda bagi memberi hak kepada bahasa Melayu sebagai bahasa negara. Contohilah negara China, dan tak usah lagi dibangkitkan lagi kepada keturunan dan kaum tertentu lagi sebagai alasan.