Sunday, September 28, 2008

KINI NEGARA MENUNGGU TARIKH 9 OKTOBER ; AKAN ADA KEJUTAN DARI PAK LAH ? KEPUTUSAN MESYUARAT MT JADI TANDA TANYA !

ANALISIS
Mesyuarat tergempar majlis tertinggi UMNO jumaat lepas telah meninggalkan pelbagai persoalan dan misteri politik yang belum dijawab lagi. Penangguhan perhimpunan agung UMNO ke bulan Mac tahun depan juga menimbulkan pelbagai andaian dan spekulasi. Malah sejak pengumuman jumaat lepas - dua hari telah berlalu ( semalam dan hari ini ) keadaan politik UMNO menjadi sunyi sedikit.Malah tidak banyak program yang dihadiri kedua - dua tokoh yang menjadi watak utama dalam kancah politik negara ketika ini iaitu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak. Kemelut UMNO mungkin akan " berhenti rehat" buat sementara bagi memberi laluan kepada sambutan hari raya? Apapun semua tumpuan kini tertumpu kepada Pak Lah dan tarikh 9 Oktober - sebelum mesyuarat bahagian bermula di mana Pak Lah telah berjanji akan mengumumkan hasratnya untuk bertanding Presiden ataupun tidak.Walaupun sudah ada ura - ura yang kuat yang mengatakan Pak Lah tidak akan bertanding tetapi dalam politik sebarang kemungkinan boleh berlaku. Apakah akan ada satu lagi kejutan selepas ini ? Para pemerhati politik pula melihat - mengikut kajian dan analisis perkembangan mesyuarat majlis tertinggi jumaat lepas - " mungkin ada sesuatu " selepas ini.
Sementara Langkah MT dikatakan cetus " misteri" berbanding rungkaian. Sila baca -mStar

1 comment:

pistolair said...

Rosmah Bakal Perdana Menteri Malaysia? – Bahagian Satu: Belanja Lumayan, Anak Suami Tak Dilayan

Sebelum rakyat dan ahli-ahli UMNO memberi sokongan kepada Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden Parti dan Perdana Menteri negara, wajarlah tingkahlaku dan dosa anak Perdana Menteri kedua Malaysia ini diselidiki sepenuhnya. Tolak ketepi dahulu kebarangkalian pengbabitannya dengan pembunuhan ngeri Altantuya Sharibuu yang mengaibkan kerajaan Malaysia di mata dunia. Imbasan ringkas sejarah busuk Najib dan isterinya Rosmah sudah cukup untuk mengajar kita betapa bahaya parti dan negara jatuh ke tangan gandingan suami-isteri (atau lebih sesuai, ISTERI-suami) ini.

Belum sempat keperitan hati keluarga mangsa-mangsa Helikopter Nuri diubati, kronisme dan nepotisme Najib-Rosmah terserlah dengan penggantian Nuri dengan Eurocopter, meskipun ia merupakan model paling mahal sejauh 25% dan tidak diuji medan perang. Mengapa Najib sewaktu menjadi Menteri Pertahanan sekian lama enggan memeterai perjanjian untuk Sikorsky Blackhawk yang jauh lebih murah dan mempunyai rekod cemerlang di zon-zon perang?

Jawapannya datang dalam bentuk seorang adik bernama Nazim Razak yang muncul berkecimpung dalam isu-isu pertahanan negara sungguhpun merupakan seorang arkitek. Dengan rangkaian luasnya dengan pencipta-pencipta Eurocopter, Nazimlah sebenarnya yang menandatangani perjanjian Eurocopter sekaligus meraih komisen besar sewaktu rakyat Malaysia sibuk memikirkan kos sara hidup yang kian meningkat.

Yang cukup membimbangkan kita, sebenarnya bukan Najib yang berkomplot langsung dengan adiknya Nazim dalam hal Eurocopter ini. Tetapi isterinya Rosmah, yang berkelakuan seperti wanita sihir atau "witch" dalam cerita kanak-kanak Inggeris! Rosmah cukup bijak; wanita durjana ini menghabiskan wang yang diberi Nazim, untuk bersuka ria di London. Siapa tak kenal Rosmah dan perangai borosnya itu di negara perantauan. Dalam satu kes, cukai-tambah-nilai sahaja dilaporkan oleh penguatkuasa di England sebanyak 50, 000 pound (sekitar RM350 000)! Jika cukainya yang tak sampai 20% pun sudah bernilai RM350 ribu bayangkanlah berapa tinggi nilai sebenar perbelanjaannya.

Tak cukup lagi dengan keborosan di kedai-kedai mewah di London, Rosmah juga menghabiskan RM 500 ribu untuk pembedahan plastik dan botox di London tahun lepas. Jika tak percaya, lihat sajalah wajah wanita sihir itu dulu dan sekarang; mustahil cukup tempe di Malaysia ini!

Mungkin sikap Rosmah ini tidaklah memeranjatkan, jika kita lihat sejarahnya yang lampau. Sudahlah mencuri suami orang (Najib pada awalnya berkahwin dengan Tunku Puteri), Rosmah cuba sedaya upaya menghalang Najib untuk menghadiri majlis akad nikah anaknya sewaktu bersama Tunku Puteri, Nizar Najib bersama anak usahawan mahsyur dan bekas Exco Wanita UMNO Malaysia Dato' Maznah Hamid. Kuatnya pengaruh Rosmah ke atas suaminya, Najib hampir-hampir akur dengan saranan Rosmah untuk tidak ke majlis tersebut.

Setakat ini sahaja bahagian satu siri Rosmah Bakal Perdana Menteri Malaysia. Tiga isu yang dikupas setakat ini:

1) Perjanjian kronisme Eurocopter yang menguntungkan Rosmah
2) Perbelanjaan lumayan Rosmah di London (wang rakyat!!)
3) "Queen Control" hinggakan perkahwinan anak sah Najib pun tidak direstui