Saturday, August 16, 2008

POLITIK BATU : PERSAINGAN SEMAKIN SENGIT DAN PANAS ( Yusuf-17, Abas-12 ) ; PEMUDA DAN PUTERI TURUT " PANASKAN POLITIK BATU" !

Batu ( WILAYAHKINI ) -- Politik Batu semakin panas sepertimana bahang pilihanraya kecil Permatang Pauh dimana diramalkan akan berlaku " beberapa kejutan" dalam tempoh masa dua minggu ini - menjelang tarikh akhir bagi mesyuarat cawangan selesai.
Jika satu ketika dulu ,AJK UMNO Bahagian Abas (Yahaya Mat Ghani) ketinggalan begitu jauh dalam bilangan pencalonan tetapi perkembangan terkini menyaksikan Abas sudah memperolehi 12 pencalonan manakala penyandang Ketua Bahagian Datuk Yusuf Hamid masih di depan dengan 17 pencalonan.
Sebelum ini nasib "Abas - Batu" dikatakan tidak begitu konsisten kerana hanya mendapat 4 pencalonan. Malah Wilayahkini juga turut dimaklumkan bahawa, pertembungan antara Yusuf dan Abas hanya menarik dari segi percakapan mulut sahaja sebelum ini.Namun, sejak beberapa hari yang lepas, fenomena di Batu bertukar menjadi panas dan menarik apabila Abas berjaya memberikan tentangan yang kuat kepada Yusuf Hamid dalam mendapatkan " kuasa pencalonan".
Malah Wilayahkini juga telah dihujani lebih daripada 200 komen bagi berita mengenai politik Batu yang disiarkan sebelum ini.
Minggu ini, 3 lagi cawangan dijangka akan bersidang di susuli dengan 10 cawangan lagi minggu depan (22hb Ogos - 24hb Ogos ). Berbakikan 13 cawangan lagi, persaingan mendapatkan pencalonan semakin sengit dan kempen - kempen dari kedua- dua pihak semakin rancak-bagaikan episod sebenar pemilihan Ketua Bahagian sudah bermula.
Bagaimana peluang Abas minggu i
KETUA PEMUDA MILIK SIAPA ?
ni ? Apakah Datuk Yusuf akan meraih 3 pencalonan minggu ini atau akan ada kejutan politik di Batu lagi ? Wilayahkini juga ada " dengar - dengar cerita beberapa cawangan akan diarahkan bermesyuarat semula? "
Sepertimana jawatan Ketua Bahagian, perebutan bagi jawatan Ketua Pemuda Bahagian juga menyaksikan saingan diantara penyandang Naib Ketua Pemuda Bahagian - Aznie dan Amir ( Sri Kelantan) dimana kedudukan terkini memihak kepada Aznie dengan kelebihan " satu " pencalonan sahaja. ( Aznie -15, Amir - 14 ). Pada minggu lepas , Aznie dikatakan telah "menyapu dan merampas bersih" lima pencalonan .Bagaimana pula minggu ini ? Perkembangan Pemuda Batu juga menarik perhatian pelbagai pihak di Wilayah Persekutuan sehingga bermacam spekulasi dan ramalan di lontarkan dari masa ke semasa.Kedua - dua calon dikatakan mempunyai potensi dan kelebihan yang tersendiri.
PUTERI BAGAIKAN " SURE HEBOH -- MACAM2 ADA
Walaupun Pergerakan Puteri Bahagian Batu hanya mempunyai 23 cawangan tetapi, pergolakan di Puteri Bahagian Batu bagaikan " Perang Politik yang boleh disifatkan sebagai Sure heboh - dan macam2 ada". Pelbagai kontroversi, kempen - kempen panas berterbangan di layar Puteri Batu. Pertembungan antara Hazreena dan Chombie semakin hari semakin rancak sehingga sukar di ramalkan nasib kedua - dua pemimpin Puteri tersebut. Berdasarkan sumber emel yang diterima mungkin akan ada seorang lagi calon yang bernama "Lily Zanariah" akan muncul untuk jawatan Ketua Puteri ? Apa yang pasti perkembangan Puteri di Batu juga menjadi subjek cakap - cakap politik
yang panas di Wilayah Persekutuan.Wilayahkini berharap Puteri UMNO Batu dapat mengemaskinikan kembali blog mereka yang lama terbengkalai di - http://www.puteribatuwp.blogspot.com/ !
Ada pandangan , info atau komen untuk dikongsi bersama ? Sila emel ataupun hantar komen anda !

91 comments:

Anonymous said...

Salam Sdr....bloger.Hari ini ada beberapa perkara pelik yang berlaku di Batu.Marilah kita bermuhasabahkan diri tentang apa yang terjadi.Hari ini ramai yang telah diperdaya atas nama perjuangan untuk keadilan,kejujuran,ketulusan disebalik kegilaan kuasa yang tesemat disanubari.Ape yg dikatakan pelik?.Persidangan cawangan TKP 2 hari ini mula2 Sdr Setiausha BHG hendak menukarkan PETUGAS BHG disaat akhir,ini memang pelik.Jadual petugas telah dibuat begitu lama kenapa baru nak ditukarkan.....pelik.Seperti ada yang tidak sedap dihati.Janganlah kita ada satu perasaan sesama kita,kalau petugas itu yg mohon utk dganti oklah juga.Ini menunjukan Sdr tak tahu Majlis,adakah ini seorang setiausha yg boleh bekerja?.Saya amat tertarik dgn ucapan Sdr Yahya Mat Ghani @ Abas,Dimana banyak ruang dan kelemahan dari segi pentadbiran Bhg itu sendiri.Ini suatu yg sihat kita sama2 bantu perbaiki bersama dengan pemimpin yang sedia ada.Bukan kita mempecahbelahkan lg.Kalau sdr hayati kata2 sdr abas ni tadi memang ada unsur seperti yg saya sebutkan.Dimana beliau kata,kisah keris yg dicabut.Hishamudin cabut keris dia cium kemudian disarungkan balik,kalau dia(abas)tidak.Dia akan cucuk siapa saja.Ini diakui sendiri oleh beliau apabila beliau bejaya cucuk sdr Ramlan saleh untuk menentang kepimpinan Bhg.(APA YANG SAYA FAHAM DARI SEGI UCAPAN YANG HADIR DAN MENDENGAR SENDIRI TAMPA DIPENGARUHI OLEH SESIAPA).Apakah ahli UMNO batu berkehendakan pemimpin sebegini?.Pemimpin yg bijak menipu dengan penuh sandiwara.Kata telah terima gelaran datuk,tapi dalam penyata persidangan nama ketua cawangan maseh lagi Yahya mat Ghani,atau tak menghormati gelaran yg diberikan.saya di fahamkan pernah ada satu majlis kepada sdr diatas penerimaan anugerah tu,yg hadir pula Ketua Caw2.Semua kena tipu hidup2 oleh penganjur program tu.Dalam Blog pun ada yg mempertahankan tentang anugerah ni.Tapi caw sendiri pun tahu mana yg benar,sebab tu tidak berani gunakan anugerah tersebut.Orang Islam kalau ke Mekah sama ada menunaikan rukun ke5 atau umrah,bila mengadap kaabah selalunya mohon untuk kesejahteraan Dunia & akhirat bukan berniat seperti apa yg diluahkan sdr Ramlan.Apakah untuk memohon untuk menunjukan kebenaran yg selama ini tak benar pada bhg.Telah banyak kali saya dengar akur janji yg sdr tidak akan lawan sdr Johari.Sedangkan tiada siapa paksa sdr berkata demikian.Disinilah menampakan akibat dari tusukan keris sdr abas td sehingga sdr jd seorang yg munafik,manusia yg lidahnya bercabang.Apakah ini kemahuan ahli UMNO bhg batu?.Apakah sdr2 juga tertusuk???.Kalau kita bagus kita tak kata orang lain bagus juga,selalunya kitalah yg lebih bagus kita kata.Jadi semua orang tlah nampak kebodohan yg kita kata kita bagus tu hari ini.Sdr ramlan pergi ke Mekah Atau ke Medan,Kalau ke mekah tiada petunjuk,yg ada hanyalah kerahmatan,keberkatan dan kesyukuran.Tp kalau ke Medan memang ada petunjuk...an.Tetapi apa yang pasti hari ini telah jelas siapa itu perosak UMNO itu sendiri.
Walau bagaimana pun tahniah atas berjaya mengadakan persidangan hari ini.Ayuh ahli2 UMNO BHG BATU kita tolak calun sebegini demi perjuangan yg kita terapkan untuk jenarasi yg akan datang.sabenarnya banyak lagi kalau nak cari kesilapan orang,tp kita cerminlah diri kita dulu.Sdr pun sama panyamun bangsa sendiri.

Anonymous said...

Saya bersetuju dgn apa yg dikatakan oleh sdr diatas tu.
Sememangnya kalau kita nakkan perubahan atau pembaharuan jgnlah kita terlalu angkuh serta riak bila berkata2 cerminlah diri sendiri dulu. Apakah selama ni kita telah melakukan yg terbaik utk bhd batu ni? Jgnlah kita jatuhkan hukum terlalu cepat sedangkan kita tau yg org tu tak bersalah? Ucapan sdr ramlan sememangnya amat pedas & hebat sanggup mengelarkan dirinya pendekar???? Ingatlah sdr ramlan yg sdr tu berkerja makan gaji dgn kerajaan & bukannya sdr Abas yg bayar gaji. Kerapkali ponteng bertugas kempen rumah ke rumah menjaja & meraih simpati dri ahli2 batu yg kepimpinan datuk yusof tak baguslah dlm ertikata sdr berkata yg sdrlah yg menaikan datuk yusof kalau tak krn sdr pasti datuk yusof tak akan dpt menjadi ket. bhg. Adakah patut sdr berkata sedemikian? Apa bakti & jasa baik sdr yg telah sdr lakukan untuk bhg batu ni?? Yg sy tau & difahamkan bahawa srd sendiri tak ada caw sdr hanya menumpang populariti di caw IKS. Itupun mujur HJ Khalim menarik diri tak mempertahan jaw ket IKS kalau tak rasanya sampai tua la lu. Begitu juga dgn timb. IKS yang baru ni tak sedar ke yg sdr.Burn tu baru operatin pinggang tapi sy tengok galak sungguh berkempen sana sini tak sedar ke yg sdr tu tak sihat kalau sakit apakah sdr.abas & ramlan akan bantu? Yg setau sy sdr.abas apabila segala cita2 tercapai kamu2 semua pasti ditinggalkanya..meloponglah kamu

Anonymous said...

salam .

sdr blogger sekalian,
alhamdulillah syukur kepada tuhan yg maha esa akhirnya selesai juga persidangan cawangan sri perak pada malam tadi. Tak disangka sambutan daripada pemerhati begitu ramai yang datang, mungkin tarikan kerana desas desus mengatakan adanya pertandingan 4 penjuru maka ramai yg ingin tahu siapakah yang akan dinobatkan. Tapi jangkaan bahawa akan adanya pertandingan sengit rupanya meleset , hanya puteri sahaja yang boleh dikatakan agak sengit hingga keputusan terpaksa ditentukan oleh undi dari wakil cawangan. Tahniah kepada yang telah mengekalkan jawatan di Sri Perak ini.Nampaknya Cawangan KELUARGA ini masih mengekalkan majoritinya dengan memenangi 2 jawatan, yg pada dasarnya 3. hanya 1 jawatan sahaja dimenangi oleh bukan ahli keluarga,oleh BUKAN penduduk Sri Perak. tak pasti pulak kenapa orang luar dari Sri perak yang boleh menang, yang hanya muncul pada penghujung malam hari saja kerana menghantar seseorang yang telah ada "REWARD" pulang ke rumah.

Apa2 pun TAHNIAH sekali lagi kepada yang menang
Ketua Cawangan:
walupun kita sedar lawan kita tiada kekuatan dan pengaruh tapi kita perlu bermuhasabah pada diri kita kenapa ada yang ingin mencabar kita, adakah selama ini kita berada pada landasan yang betul? Buatla kerja kat cawangan tak payahla nak pikirkan duit jer..

Ketua Pemuda:
Walaupun kita menang tanpa bertanding itu pun di saat akhir setelah calon diugut dan di maki dpn kalayak ramai oleh kita punya penyokong kuat. kita kena ingat adakah apa yang kita lakukan itu akan membuat pemuda di sri perak ini akan menerima kita semula?? brusahalah untuk menyatupadukan semula pemuda2 sri perak ini.
Kepada petugas yang hadir ke persidangan tsb cuba semak semula senarai nama perlantikan ajk pemuda cawangan dan wakil ke bahagian, ada desas desus mengatakan nama yang disenaraikan itu ada yang tidak menjadi ahli cawangan pun dan ada juga yang hadir ke mesyuarat itu tidak berbayar yuran (BOLEH KE??)

Ketua PU3
tahniah di atas kemenangan, Walaupun sebelum persidangan bermula kita dikejutkan dengan sebaran surat saman dari mahkamah di Shah Alam dan dari syarikat guaman berkaitan dgn hutang kita dgn sebuah bank. jumlahnya tak la byk pun, RM 12K saja tapi kita tetap mendapat undi dari perwakilan. Kita perlulah berhati2 jangan sampai kena tangkap pulak dengan waran yg dikeluarkan oleh mahkamah tsb.
Untuk cawangan sri perak perlulah di beri perhatian sikit, perlu la selalu turun ke cwgn, jangan la datang sebab nak hantar cik abg saja, itu pun dah lewat malam.Betul ke cik Abg tu dah ada reward, dgr citer RM5K?
Ketua Wanita
Orang baru, perlu belajar dan mengenali hati budi ahli cawangan, jangan terus dibayangi oleh mantan kita

apa2 pun TAHNIAH sekali lagi di atas kemenangan buat semua.....



belibis

Anonymous said...

tanyalah mereka apa mereka telah buat untuk cawangan mereka sendiri. dah bertahun2 pegang jawatan dlm caw tapi apa2 pun takde. macam mana nak memimpin bahagian. yang pasti rasuah politik . macam mana nak lapor BPR, yang menerima tidak mahu jadi saksi.
peralihan kuasa kononnya Ketua Wanita TKP2. Mengarut. Tak nampak ke politik kotor Abas tu. Naib ketua wanita tu adalah bini dia.

Mereka telah mengamalkan politik kotor. pembohongan, rasuah, ugutan dan budaya samseng.

Heran sangat ada manusia tiada maruah diri. sanggup dibeli untuk ketika itu dan lupa masa depan anak cucu.

Nampaknya UMNO tak relevan dah. yang berkuasa siapa pandai rasuah, ugut dan samseng.

mohon MT fikirkanlah sesuatu untuk kembali imej UMNO yang tercemar ini.

norhisham said...

Salam,

Saya suka berfikir tetapi bukannya seorang ahli fikir, dan saya sendiri kagum dengan kemampuan akal dan imaginasi yang Allah SWT anugerahkan kepada semua manusia, kita mampu berada di dalam satu dimensi lain yang hanya kita sendiri mampu gambarkan.

Kalau sesiapa yang pernah menonton filem "Conspiracy Theory" lakonan Mel Gibson pasti akan come across satu adegan yang watak Mel Gibson tidak senang duduk kalau tiada salinan buku "Catcher in the Rye". Secara realiti buku karya J.D. Salinger ini telah mencetuskan satu fenomena yang unik dalam dunia penulisan dan diulang cetak berkali-kali dan telah dijual melebihi 65 juta naskah.

Saya bukannya hendak melakukan 'book review' tetapi ada satu fakta menarik tentang buku ini. Ia tidak dibenarkan sama sekali diadaptasikan dan diangkat menjadi sebuah filem, bukan oleh penulisnya tetapi dari para pembaca.
Pembaca di seluruh dunia tidak mahu 'bayangan' watak-watak dan suasana dalam buku ini diterjemahkan. Mereka lebih selesa dengan mengimaginasikan semua ini di dalam minda mereka, and they do not want the film spoil whatever that they have and imagine about the book.

Itulah contoh 'kuasa' keramat akal dan minda kita yang dianugerahkan oleh Allah. Walaupun akal manusia mempunyai limitasi, contohnya, cuba bayangkan wajah Rasulullah SAW, saya gerenti, tak akan boleh punya!

Tetapi akal adalah satu nikmat yang patut kita hargai dan perlu untuk ditajamkan pada setiap masa dan perlu dibimbing dengan pengisian kerohanian dan agama. Learning never stop, from craddle to grave!

bersambung .....

Norhisham Abdul Mutalib

Anonymous said...

salam......sdr/sdri penulis diatas, nampaknya marah betul sdr di atas tu pada en.yahaya(abas), mesti sdr ni orang kuat dato yusof dan hj shaari, memang seronok mengata pada orang ya, kalau nak cerita pasal buruk orang memang tak abis, buat apa buat dosa kering, saya nak tanya sdr penulis, tak rasa apa-apa ke bila tulis pasal orang, sdr mengata orang tak baik, yang sebenarnya diri sdr yang tak baik sebab tulisan sdr tu menyebabkan fitnah , adu domba dan macam-macam lagi. bawa-bawalah bertaubat dan bermuhasabah diri.

Anonymous said...

untuk makluman kepada penulis diatas, kenapa marah sangat pasal tiada peralihan kuasa ketua wanita TKP2, awak ni bukan ahli cawangan TKP2 sebab awak tak tahu siapa ketua wanita dan naib ketua wanita caw tu, kalau lah awak bukan ahli caw tu tak payahlah nak sibuk-sibuk pasal caw orang. ahli-ahli telah membuat keputusan.

MERAK KAYANGAN said...

Tahniah kepada Sdr. Norhisham. Semua komen nya dalam laman ini tidak menyentuh mana-mana individu didalam atau diluar UMNO Batu.

Banyak memberi sumbangan idea yang berguna khususnya untuk pembangunan Pemuda Batu itu sendiri.

Di fahamkan beliau juga salah seorang perwakilan dari Pemuda UMNO Caw. KBC. Walaupun pemudanya mencalonkan Sdr. Amir namun dalam setiap coretannya tidak pula menampakkan beliau begitu " taksub " terhadap calon yang menerima pencalonan dari pemuda cawangan nya dan tidak pula dalam coretan nya menghentam calon Ketua Pemuda Bahagian Batu seorang lagi. Inilah yang dikatakan sihat dan tidak emosi.

Tidak seperti salah seorang penulis di laman ini dari cawangan Naib Ketua Pemuda Bahagian, terlalu taksub menulis berkempen untuk Ketua Pemuda cawangan nya.

Biar pun kita mencoret berapa banyak kali pun sokongan kita terhadap calon yang kita sokong itu, ianya tidak menjanjikan kemenangan bagi individu tersebut, apa yang penting ianya haruslah satu lontaran idea yang membina.

Kepada kedua-dua Calon KP Bahagian Batu dampingi lah Sdr. Norhisham ini secara peribadi. Saya yakin dan percaya beliau bukan seorang yang taksub. Tetapi siap sedialah barangkali dengan soalan-soalan yang mungkin bakal beliau tanya.

Juga kepada bakal KP Bahagian Batu kelak lihatlah Sdr Norhisham ini dari sudut yang positif. Secara peribadi kalau saya KP Bahagian Batu, individu sebegini saya akan gunakan untuk pembangunan modal insan.

Difahamkan banyak perwakilan pemuda kali ini terdiri dari golongan profesional. Salah seorangnya adalah dari perwakilan Pemuda Tmn Pelangi, beliau difahamkan seorang Jurutera di syarikat minyak negara PETRONAS. Begitu juga dengan Sdr. Lokman calon G2 Pemuda Bhg. Batu ini juga adalah seorang Jurutera.

Apa pun buat Sdr Noshisham teruskan perjuangan. Semoga ALLAH SWT memberkati sdr.

Buat Sdr Norhisham...

Saya bersetuju dengan sdr, akal adalah satu anugerah ALLAH SWT yang paling berharga buat makhluknya manusia ini. Haiwan tiada akal, malaikat juga tiada akal dan iblis juga tiada akal. Hanya " manusia " sahaja yang dijadikan oleh pencipta yang Maha Agung ini dengan akal. Maka atas dasar itulah manusia dijadikan oleh NYA makhluk NYA yang paling mulia dimuka bumi ini untuk dijadikan Khalifah di muka bumi ini.

Gunakanlah akal kita itu dengan sebaik mungkin. Iman & Akal harus seiring. Iman tanpa akal tiada gunanya dan akal tanpa iman juga tiada gunanya. Wallahualam...

Sekian.

MERAK KAYANGAN

norhisham said...

Salam,

sambungan ...

fikiran pelik-pelik saya:

Berdasarkan pemerhatian sepanjang mesyuarat cawangan-cawangan ...

1. DILARANG BERCAKAP-CAKAP SEMASA KHATIB MEMBACA KHUTBAH

Setiap hari Jumaat, kita sering dimaklumkan dengan peringatan di atas. Tetapi masjid tidak pernah sunyi dan diam sepanjang masa khutbah dibacakan! Masih terdapat di kalangan kita yg tetap menyambung perbualan dan tidak memberi perhatian langsung kepada khutbah yang disampaikan.

Tetapi senario ketika mesyuarat dan persidangan amatlah berbeza. Ketika disuruh bercakap kita diam membisu (tak semua)! Lepas tu ada pulak yang berkata: "Tujuan saya nak bertanding ni sebab masa masyuarat bahagian saya tak boleh bercakap! Cakap saja kena hentam!". Pemerhatian saya, calon-calon mesti mampu untuk berhujah, kalau 'point' tak strong, mesti kena hentam. kalau tak mampu berhujah dan mempertahankan pendapat, tak payah pegang jawatan!
pendapat kita pun tak semestinya semua betul. kena juga belajar teima pendapat orang. Kadang-kadang sedih tengok gelagat orang kita.

2. Kesetiaan kepada RAJA dan NEGARA!

Ini prinsip rukun negara yang kedua. Yang pertama Kepercayaan Kepada Tuhan. IN GOD WE TRUST.
Greenbacks ataupun Dollar Amerika mengabadikan perkataan ini pada setiap not keluarannya.
Saya ingin mempersoalkan, dalam prinsip rukun negara yang kedua ini, RAJA dan NEGARA mana yang kita setia? Boleh dikatakan kesetiaan ahli UMNO hanya kepada SPB Agong yang Pertama sahaja iaitu Tuanku Abdul Rahman dari Negeri Sembilan, yang potretnya diabadikan pada matawang kita dan NEGARA yang kita setia hanyalah "Bank NEGARA Malaysia", yang juga tertulis pada not-not kertas kita! Betul atau tidak?
Asyik-asyik isu yang timbul duit, itu duit, ini duit, dah tak ada isu lain ke? Saya pun perlukan duit, nak kata tak cinta duit tu tipulah. Tapi tak kan lah kita hanya berpaksikan duit? Duit bukan raja lagi dah, boleh dikatakan dah jadi macam berhala, alat ciptaan manusia yang disembah. Terpesong akidah! Kalau macam inilah perjuangan kita, tak lama lagi hancurlah.

3. MASYUKKKKK

Kita kalau makan cari kedai yang ada tanda halal, kalau ada isu makanan tercemar dengan babi, kita la yang mengamuk dulu.

Tetapi dalam musim pemilihan ni, elaboration dari perkara no. 2 di atas, semua org bercerita tentang masyuk. Siap ada pengerusi tetap yang cakap, kepada perwakilan yang terpilih tu, kalau masyuk jgn lupa Pengerusi tetap!

'Masyuk' ni halal ke haram? Ikhlas betul ke org yg nak bagi ni? Ada yg kata, masa ni lah kita nak pau calon. very thin line utk dibincangkan. Tetapi kalau kita ambik duit utk menyalahgunakan sesuatu atau mengubah keputusan, atau ayat mudah 'KENA BELI'. Confirm haram!

HARAM tu sama la level nya dengan daging BABI! Ubahlah nama jadi Bacon ker, HAM & CHEESE ke, Babyback Grill (tulang belakang anak babi yang dipanggang), McRibs (rusuk anak babi berperisa BBQ yg dihidangkan oleh McDonalds), Pepperoni (di malaysia beef or chicken pepperoni, di luar negara confirm ada babi!), ataupun nama-nama lain, masih tetap BABI.

Renung-renungkan lah MASYUKKKK kita tu semula!

---end---

Itulah benda-benda yang menerjah minda saya. Saya bukanlah yang terbaik, tapi apa yang saya perhatikan dan fikirkan tersangatlah basic. Kalau salah saya mohon maaf bebanyak.

Saya tidak sama sekali akan berselindung di sebalik status 'anonymous' ataupun nick-nick open yang lain. Kalau nak bercakap, cakap terang-terang, bukan 'semasa khatib membaca khutbah'!

Sekadar renungan dan gunakanlah akal,

Norhisham Abdul Mutalib

Anonymous said...

org umno batu..mmg kampung betul la..lagi2 ketua bahagian dia datuk yusof..muka jawo tok2...area bhgn batu la yg mmg byk org melayu otak kolot...setakat nak mengutuk org melayu sendiri bole..cuba berani kutuk org cina ke india ke..taknam jahanam..korang dah tau ketua bahagian,ketua pemuda,ketua puteri dan ketua wanita perangai macam gampang..buat apa sokong umno..?sokong la parti yang mampu takluki bahagian batu..lagipun tempat korang kalah pun sebab.ketua bahagian korang byr ciput..aku dah keje dengan dia..hampeh la..aku nak datuk azrat gull..baru golll!

Anonymous said...

Salam perjuangan,

Kepada Blogger yang budiman,

Pertama sekali, saya mohon Sdr Merak Kayangan mendedahkan identiti sebenar agar kita dapat berjumpa, berbincang dan berhujah demi kebaikan bersama. Any time & any place on my treat.

Komen Sdr yg mengatakan saya teralu taksub terhadap Ketua Pemuda Caw saya bahawasanya Sdr bersikap prejudis terhadap saya. Mungkin Sdr tidak mengenali saya dengan lebih dekat, saya seorang yang berpendirian serta bertanggungjawab dengan setiap komen, hujah dan cadangan yang saya lontarkan dan tidak pernah berselindung di sebalik nama “anonymous” atau “nickname” di dalam komen dan tulisan saya.

Untuk pengetahuan Sdr, saya tidak pernah berkempen, menyuruh & meminta di dalam blog supaya perwakilan2 pemuda UMNO Caw memberi undi kepada Sdr Azniee. Saya cuma memberitahu perkara yang benar & realiti dan seterusnya memohon mereka memikir, menimbang dan menilai dengan penuh kebijaksaan dengan menggunakan AKAL yg dianugerahkan oleh ALLAH swt (seperti apa yg ditulis oleh Sdr Hisham dan dipersetujui oleh Sdr).

Seperkara lagi adakah menjadi satu dosa atau kesalahan di sisi agama Islam atau undang-undang di Malaysia jika memuji sesama kita? Nabi Mohammad SAW suka kepada pujian, Allah SWT juga suka kepada pujian dan adakah kita perlu menafi atau menyembunyikan perkara atau perbuatan yang baik dilakukan oleh manusia. Prinsip saya mudah, saya seorang yg anti-hipokrit, saya tidak teragak-agak memberi pujian kepada seseorang yg telah melakukan perkara atau perbuatan yg baik dan juga tidak teragak-agak menegur sekiranya perkara atau perbuatan yg dilakukan mendatangkan keburukan, kerosakan dan kemungkaran selaras dengan tuntutan agama kita seperti Sabda Nabi Mohammad SAW “Sesungguhnya manusia yang paling mulia di sisi Allah SWT adalah manusia yang dapat memberikan kebaikan dan mendatangkan faedah di atas muka bumi ini”. Oleh itu, renungilah hadis ini dan ianya adalah satu tugas fardhu kifayah kita yang dituntut oleh ajaran Islam sebagai khalifah di muka ini.

Berhubung komen Sdr tentang percalonan G2 dari golongan professional, saya bersetuju golongan-golongan ini diberi tempat tetapi status jawatan mereka bukanlah kriteria utama. Secara jujur, saya lebih suka calon2 G2 adalah dari golongan yang mampu membawa aspirasi perjuangan dan agenda Pemuda UMNO terutamanya suara dari akar umbi waima golongan kolar putih atau kolar biru. Oleh itu, sesiapa sahaja boleh menjadi calon G2. Walaubagaimanapun, terpulang kepada para perwakilan menentukannya.

Menyentuh tulisan Sdr Hisham “Kesetian pada Raja & Negara”, sebenarnya bukan Raja atau Negara yg kita setia yang ada pada wang kertas Ringgit Malaysia tetapi lagi teruk dan hina dari itu iaitu setia kepada DAJAL….kenapa saya mengatakan DAJAL? Wang kertas adalah dajal dunia kerana tujuan ianya dicipta dan penggunaannya hanya SATU iaitu kemewahan atau kesenangan.

Oleh itu, secara simboliknya wang kertas dan dajal adalah sama kerana mempunyai teori dan konsep yg sama iaitu memberi kemewahan dan kesenangan di muka bumi ini tetapi menyesatkan, Nauzubillah dan fikir2kan lah......

GULAM MUSZAFFAR HJ GULAM MUSTAKIM

MANTAN BBS1A said...

Sdr Gulam yg dibudiman.....saya amat tertarik dgn hujah2 sdr ttg Bnr & reality.apakah semuanya benar apa2 yg sdr coretkan diruangan yg sempit untuk membuktikan kebenaran sebenar?.Saya menyokong kita menilai melalui akal yg seperti sdr sebutkan,tp selalunya kita hanya memikirkan kebaikan nya saja tampa memikirkan keadaan sebaliknya.Apakah ini tidak perlu di pertimbangkan?.
Kita jangan sangsi dengan kebenaran yg disebutkan td.Setiap yg buruk ada baiknya,yg jauh ada dekatnya renungkanlah !!!!!!!.
Disini saya ingin mendengar pandangan sdr ttg persidangan yg Rancak(Hangat) dinyanyikan di bhg Batu.Isu ini saya rasa sdr perlu perhalusi sedalam2nya ttg kebaikanya.
PERTAMA:
Tentang isu Mesyuarat CAW2 pemuda yang bermasaalah di segi tatacara persidangan,Peraturan persidangan yg mana ditetapkan dalam perlembagaan yg kita dokong bersama.Apakah salah kita sesama kita meneguri?.Hari ini kecoh dengan tugas saya sebagai pemerhati bebas di cawangan2.Apakah pemuda bhg takut dengan tugas yg saya lakukan?.Apakah salah nya saya memerhati persidangan pemuda2?Apakah perlu kita bermesyuarat secara tertutup?.Sepatutnnya kita seronok bila kita nak buat mesyuarat ada orang tengok(teman2 sepejuangan),kalau benar apa nak ditakutkan.Untuk pengetahuan sdr Caw saya dulu dikatakan suka mesyuarat di bawah pokok ceri,dikedai kopi dan lain2 lg.Tp saya cuba untuk menidakan kebenaran kata2 tersebut dgn membuktikan sebaliknya.Jd hari ini saya rasa layak untuk memerhatinya,menilaikannya walaupun saya bukan AJK pemuda BHG.AJK BHG bayar RM1.00 saya juga bayar.Jangan fikir saya peganggu mesyuarat,Maaf saya juga memahaminya peraturan & pelembagaan seperti AJK pemuda juga.Selalunya takut kerana salah berani kerana benar.Rasanya tak perlu saya terang dan jelaskan lg ttg perkara yg benar& realiti yg sdr sebutkan.Saya melihat hari ini Pemuda Bhg tiada kualiti mahupun kuantiti dengan apa yg terjadi hari ini.Saya rela dikutuk untuk kebaikan,walaupun akhirnya berani kerana benar.Dimanakah ada ketulusan dan kejujuran dengan sikap pemuda bhg pada hari ini.
Sdr Gulam......renung2kan lah,fiki2kan lah BENAR & REALITI PEMUDA BHG BATU dengan AKAL yg dianugerah oleh ALLAH swt(seperti apa yg ditulis oleh Sdr Hisham tu).
Buat Sdr Hisham teruskan dengan percambahan minda buat teman2,berkongsi akal.

saya mohon sdr Gulam bisa memperjelaskan apakah realitinya kita melakukan sedemikian.Seperti yg sebutkan td......mohon maaf.


MANTAN BBS1A>
CHE LONG MANSOR.
BERSATU KITA BERSATU,
JIWA TEGUH PADU.

Anonymous said...

alahai uncle che long sebelom komen orang.komen diri sendiri dulu.anda pernah jadi ketua pemuda dan anda telah bukti kan. tahap mana prestasinya anda sorang je yang tau.orang lain tak nampak.

Pemerhati bebas tak gangu mesyuarat cawangan orang lain tapi ada surat dari pemerhati bebas..sampai buat laporan ke UMNO malaysia.. bagus la tu.. laporan itu pulak cawangan orang lain pulak tu..


PEMERHATI BEBAS

Anonymous said...

alahai uncle che long sebelom komen orang.komen diri sendiri dulu.anda pernah jadi ketua pemuda dan anda telah bukti kan. tahap mana prestasinya anda sorang je yang tau.orang lain tak nampak.

Pemerhati bebas tak gangu mesyuarat cawangan orang lain tapi ada surat dari pemerhati bebas..sampai buat laporan ke UMNO malaysia.. bagus la tu.. laporan itu pulak cawangan orang lain pulak tu..


PEMERHATI BEBAS

Anonymous said...

salam blogger,

utk makluman penulis berkenaan Caw TKP2, memang betullah difaham pd awalnya akan ada pertadingan / serah kuasa Ket. Wanita memandangkan ada pihak tertentu yg menginginkan perubahan Wanita dTKP2.

Sebagai ahli di caw TKP2, sy terpanggil utk mengatakan keadaan yg sbenarnya. Ket. Wanita TKP2 - Pn. Hjh. Zainun Hamzah telah mengatakan akan melepaskan jaw. pd psidangan kali ini krn ada segelintir wanita dicaw TKP2 ini tidak mahu akan kepimpinan beliau. Agenda utk menjatuhkan beliau adalah terdiri dari kalangan wanita yg paling rapat dgn Pn. Hjh. Zainun. Sy rasa penulis blogger semua patut tahu siapa org (wanita) yg sy maksudkan itu ialah isteri ket caw sendiri yg sanggup naik kebhg meminta supaya Hjh Zainun tak dicalonkan sbgai ajk bhg. Tetapi sedarlah wahai wanita2 TKP2 sendiri, peralihan kuasa wanita akan berlaku pd tahun 2009 (katanya) & seandainya berlaku siapakah yg layak utk memangku Ket. Wanita - bukakah isteri ket.caw sendiri (skarang ni sebagai Naib Ket.Wanita).

Kpd wanita2 (2 org) yg berhasrat ingin menjadi ket.wanita iaitu isteri bakal pemeriksa kira2 bhg (kalau menang) & Pn. Rahmah Putih tu alamat gigit jarilah Pn2 semua.

Masih tak nampakkah lagi betapa liciknya permainan politi yahya mat ghani @ abas...

Anonymous said...

kenapakah disetiap persidangan cawangan di pihak yahya mat ghani @ abas - apabila ketua2 cawangan tak ada topik yg membina asyik2 tanya duit pilihanraya? Sy ni bukanlah nak berpihak pd mana2 yg bertandig tapi agak membosan tak ada ucapan yg boleh membina utk kearah kebaikan? apakah selama datuk yusof (cina) ni menjadi ket.bhg tak memberi perubahan pd bhg batu ini? begitulah jugalah semasa kepimpinan datul azrat gul pun yahya mat ghani @ abas pun tak pernah nak berpuas hati dgn apa yg telah datuk azrat berikan pd bhg batu. kalau dulu kita lihat byk setinggan di bhg batu ni, tapi sekarang dah nampak akan kekurangan setinggan. kaum melayu, india & cina semua dah mendapat keselesaan. sedarlah,kita nak cari pemimpin yg boleh memberi kesejahteraan kemakmuran keselesaan kebahagian anak2 cucu2 kita dunia akhirat. bukanya pemimpin yg hanya pentingkan diri sendiri. cuba kita hayati semasa p/raya 12 tempuhari, disebabkan ada dikalangan ahli2 UMNO sendiri yg inginkan perubahan pembaharuan sanggup memangkah dipihak pembangkang & lihatlah 5 negeri dah jatuh ketangan pembangkang. apakah ini yg kita mahukan dibhg batu. Perubahan & peralihan kuasa bukannya boleh dibuat pilih tangkap muat aje, kita kena teliti & perhalusi utk tempuh jangkapanjang. Fikirlah & Sedarlah ahli2 bhg batu ini? Pemimpin yg dicari adalah pemimpin yg sanggup turun kebawah dikala ahli2 (rakyat) yg ditimpa bencana & musibah. Tidak hanya dikala senang & berbelanja bermewah2 dihotel2 semuanya untuk kroninya sahaja. Bila ada perlawanan/pertandingan kerah & sanggup bayar pd ahli2 yg berpindah diluar kws hanya utk kepentingan diri sendiri? pemimpin beginikah yang kita cari.....

Anonymous said...

kepada penulis salam blogger, minat betul awak dengan caw TKP2, untuk makluman sekarang ketua wanita Ustazah Zainon dan Naib Ketua Wanita Pn.Rahmah Puteh, bukannya isteri ketua caw.

Anonymous said...

Tahniah pd Pn.Rahman Puteh yg bakal jd Ket. Wanita TKP2. Jlnkan tangungjawap pn dgn seadil2nya.Jgn ada perpecahan dikalangan wanita TKP2. Jgn hanya pentingkan kroni saja pandanglah pd kami yg bukan kroni dlam ertikata kami2 yg tidak disukai. Rajin2lah kesurau, menghadiri majlis gotong royong walimatulurus. Dgr cerita pn akan mengadakan walimatulurus anak lelaki pn hujung tahun ini, justeru itu jgn dek krn baru atau akan mengadakan kenduri atau apa saja barulah nak nampak muka kesurau....Banyak dah kami2 dTKP2 ni perhatikan apabila ada kepentingan diri sendiri barulah mula nak bergaul dgn kami2 yg jarang2 ditegur walaupun kami2 ini amat pn mengenalinya. Jgn terlalu penting bersosial spt adakan jamuan dihotel2 rombongan sana sini tapi bab agama (terutama bab kematian) kurang diambil perhatian. Ingat pn tu adalah isteri seorg pegawai polis yg berpangkat tinggi juga. Politik2 juga rumahtangga suami mesti diutamakan. dTKP2 ni ada 2 caw UMNO iaitu caw TKP2 & KBC yg mana wanita2nya terdiri dari penduduk TKP. Pesanan & harapan sy supaya jgn ada hasad dengki erihati dikalangan wanita TKP semuanya sama saja.

Anonymous said...

Kenapa ya pu3-pu3 batu ni semua sihat2 belaka. boleh dikata semua ajk2 pu3 bhg batu ni semua agak big sizeeeee (maaflah). bila ada persidangan pu3 asyik2 org yg sama aje jd wakil bhg. aku tak mau sebut nama2 mereka satu persatu nanti malu pulak tapi faham2lah sendiri mau ingatlah....aku rasa ramai lagi pu3 dibatu ni yg comel loteh cum melecun...tapi balik2 org yg sama aje...harap lps ni ada perubahan...... jgn mare teguran yg membina kearah kebaikan semua....

ahli pkr said...

che long memang macam tu..sibuk hantar surat sebagai pemerhati konon..puihhh..cawangan pun tak dapat nak jaga semasa jadi ketua..macam pandai sangat..dah kalut cakap macam setan aje...pirrrrraaaaaaahhh..che long jangan sibuk kacau cawangan orang..cawangan amir pun dia masuk campur...lu pikir la sendiri che long...kau pikir kau hebat..

ahli pkr yang insaf

fairul iskandar said...

SALAM,

SAHABAT,

SAYA INGIN MELUAHKAN PENDAPAT SAYA MENGENAI PENANGGUHAN MESYUARAT BAGI CAWANGAN-CAWANGAN. BAGI PENDAPAT SAYA KENAPA HARUS KITA MENAGGUHKANYA..ADAKAH PENANGGUHAN ITU KERANA PILIHANRAYA DI PERMATANG PAUH?? BAGI SAYA TIDAK PERLU MENANGGUHKANYA,INI KERANA PIHAK PEBANGKANG MENJADIKAN IA ISU MENGATAKAN AHLI UMNO/BN TIDAK TURUN SEMASA PENAMAAN CALON HARI TU KERANA AHLI PEBANGKANG LEBIH RAMAI DARIPADA KITA..

PADA HEMAH SAYA APA YANG PERLU HANYA CAWANGAN YANG PERLU DI TANGGUHKAN IALAH CAWANGAN YANG BERAPA DI PULAU PINANG SAHAJA.ADAKAH KITA BOLEH PASTI DENGAN PENANGGUHAN INI RAMAI ORANG UMNO/BN AKAN TURUN MEMBANTU!!!
BAGI SAYA MUNGKIN ADA JUGA YANG PERLU MENJAGA KAWASAN MEREKA KERANA AKAN DI CEROBOH OLEH TEAM A ATAU B UNTUK MERAIH PERCALONAN DAN UNDI..

SAHABAT,

BAGI SAYA SEBELUM UMNO MALAYSIA HENDAK MELAKUKAN SESUATU FIKIRLAH SEDALAM DALAMNYA KERANA BANYAK FAKTOR YANG BOLEH TIMBUL SEBALIKNYA..KERANA PENANGUHAN MESYUARAT INI TELAH LAMA KERANA PILIHANRAYA..

HARAP UMNO MALAYSIA ATAU KEPADA PAK LAH ATAU MKT DAPAT MEMIKIRKAN SEDALAM DALAMNYA BAGI SESUATU KEPUTUSAN DI AMBIL..

MENGENAI KOMEN AHLI PKR YANG INSAF,BAGI SAYA ANDA BUKAN ORANG POLITIK YANG MATANG..DENGAN MELEBELKAN ORANG SETAN DAN SEBALIKNYA.BAGI SAYA TIDAK SEPATUTNYA KITA MELEPASKAN PERKATAAN TERSEBUT..POLITIK LAH SECARA BIJAK,KOMEN LAH SECARA RASIONAL,KRITIKAN BIARLAH MEMBINA DAN PUJI LAH SEKIRANYA IKHLAS..

SAHABAT,

ITU SAJA LAH SETAKAT INI KOMEN SAYA PADA MASA KINI..INSYAALLAH KITA BERUMPA LAGI DALAM CORETAN INI..

SALAM PERJUANGAN,HIDUP UMNO,HIDUP MELAYU..

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA

Anonymous said...

SALAM,

SAYA INGIN KONGSI BERSAMA BERSAMA RAKAN-RAKAN.BARU-BARU INI SAYA BALIK KE KAMPUNG KERANA SEDARA SAYA KAHWIN.SEMASA MAJLIS ITU BERLANGSUNG,RAMAI TETAMU YANG HADIR TERMASUK LA CALON CALON YANG BERTANDING TEAM A DAN B,MAKCIK SAYA AHLI CAWANGAN.MERIAH SAYA MELIHAT KEDUA DUA CALON YANG HADIR.MASING MASING CUBA UNTUK MELOBI ANTARA SATU SAMA LAIN. DAN SELEPAS CALON INI BEREDAR DATANG LAH KEMPEN MANAGER DAN MEMBERI KAIN PELEKAT DAN BATIK UNTUK AHLI CAWANGAN DI SITU..SIAP TULIS IKHLAS DARI CALON NAMA ?????..SAYA TERSENYUM DAN MEMIKIRKAN ADAKAH INI HADIAH ATAU SEBALIKNYA.APA PUN JANGAN SAMPAI TERTANGKAP SUDAH LA..
SEPANJANG SAYA BALIK KE KL ADAKAH ORANG MELAYU HANYA BOLEH DI RASUAH DAN DI BELI DENGAN SEHELAI KAIN PELEKAT DAN BATIK??BERSAMA KITA RENUNGKANYA..

P/S : TAKUT AMERIKA BAGI GAK KAIN PELEKAT DAN BATIK PADA KITA.

SALAM RENUNGAN,

FAIRUL ISKANDAR

Anonymous said...

SALAM,

SAYA INGIN KONGSI BERSAMA BERSAMA RAKAN-RAKAN.BARU-BARU INI SAYA BALIK KE KAMPUNG KERANA SEDARA SAYA KAHWIN.SEMASA MAJLIS ITU BERLANGSUNG,RAMAI TETAMU YANG HADIR TERMASUK LA CALON CALON YANG BERTANDING TEAM A DAN B,MAKCIK SAYA AHLI CAWANGAN.MERIAH SAYA MELIHAT KEDUA DUA CALON YANG HADIR.MASING MASING CUBA UNTUK MELOBI ANTARA SATU SAMA LAIN. DAN SELEPAS CALON INI BEREDAR DATANG LAH KEMPEN MANAGER DAN MEMBERI KAIN PELEKAT DAN BATIK UNTUK AHLI CAWANGAN DI SITU..SIAP TULIS IKHLAS DARI CALON NAMA ?????..SAYA TERSENYUM DAN MEMIKIRKAN ADAKAH INI HADIAH ATAU SEBALIKNYA.APA PUN JANGAN SAMPAI TERTANGKAP SUDAH LA..
SEPANJANG SAYA BALIK KE KL ADAKAH ORANG MELAYU HANYA BOLEH DI RASUAH DAN DI BELI DENGAN SEHELAI KAIN PELEKAT DAN BATIK??BERSAMA KITA RENUNGKANYA..

P/S : TAKUT AMERIKA BAGI GAK KAIN PELEKAT DAN BATIK PADA KITA.

SALAM RENUNGAN,

FAIRUL ISKANDAR

MANTAN BBS1A said...

Sdr PKR insaf.....alhamdulillah sdr telah menemui sinar keinsafan.Terima kaseh atas kutukan yang memberi semangat dan kekuatan agar saya bisa terus dengan pendirian saya(pemerhati bebas).Untuk makluman sdr PKR insaf tugas yang saya lakukan adalah atas kesedaran dan tanggungjawab saya terhadap parti pusaka bangsa yang saya warisi dari aruah datok saya(keturunan UMNO sejati)dari dicemari kepentingan peribadi.....
Sdr PKR yang insaf....adakah kerana ada pemilihan sdr insaf?.Atau cuba menanguk di air keruh?.Atau ada masyukkkkk?.Bagi diri saya tiada satu pun yang menguntungkan saya,saya lakukan nya pun kerana tanggungjawab saya.Janganlah Sdr PKR yg Insaf mencemburui apa yg saya lakukan,kalau Sdr ahli UMNO pun boleh buat seperti apa yg saya lakukan.
Untuk makluman Sdr PKR yg insaf kalau segala yang saya laporkan tidak benar,Ketua Pemuda BHG dan AJK sudah pasti lebih maklum dari saya.Saya rasa Sdr PKR ni salah orang agaknya,macamana yg kata tak dapat nak jaga?????,Saya memang tak pandai tetapi taklah bodoh.Maaf......saya tak pernah bersembang macam setan seperti yg sdr sebutkan dan tak tahu pula cara setan(mungkin sdr PKR yg insaf dah biasa dengan setan)...hanya jauhari yang mengenal manikammmm.....Betulah kalau caw amir pun saya masuk campur....tujuanya pun satu saja untuk memastikan segalanya menurut peraturan persidangan takade lain pun.Hebat betul sdr PKR yg insaf ni ambilberat betul dengan diri saya.Akhir sekali kalau sdr PKR yg insaf ni seorang perwakilan jangan lupa undi saya,Bagi lah peluang sekali dah nak pencen niii....takan takboleh kotttt.

BERSATU KITA BERSATU
MANTAN BBS1A>
CHE LONG MANSOR,
JIWA TEGUH PADU.

Anonymous said...

SALAM SDR FAIRUL ISKANDAR.
APA YG DIHAIRANKAN KALAU DIKAMPUNG MAKCIK SDR MCAM TU.DIBHG BATU PUN MACAM TU JUGA,MACAM SDR TAK MAHU MENGAKU SAJA.DI BHG BATU CUMA TAKADA NAMA CALUN SAJA.ADA SETENGAH2 CAW DAPAT BONUS LG PULA.DUIT PENCALONAN,KLAU DKAT HOTEL SIAP BAYAR LG DEWAN PERSIDANGAN.PALING SEDAP PERASMI BEBAS/MEMANG DI BOLEHKAN.LANGSUNG TAK MENGHORMATI KETUA BHG YG SDIA ADA.ADA SETENGAH KETUA PEMUDA KURANG AJAR PULAK TU,TAK TAHU MAJLIS AGAKNYA LEPAS TU,TAK MENGHORMATI ORANG TENGAH BERUCAP DIA BUAT KECOH.INIKAH RUPANYA CALUN AJK PEMUDA YG DIBANGGAKAN PEMUDA?DAHLAH TAKADA AHLIPEMUDA.INI SESUATU YANG TIDAK SIHAT DARI SEMUA SEGI UNTUK PEMUDA UMNO.
SDR FAIRUL CABALAH BERFIKIR MENGGUNAKAN AKAL.JANGAN NAK KATA YG JAUH,TENGOKLAH DI BHG SENDIRI PUN SAMA SAJA.LAGI TERUK ADA.....

UNTUK DIFIKIRKAN BERSAMA2 AHLI UMNO BAHAGIAN BATU.

Anonymous said...

asslamualikum orang orang umno batu.banyak komen komen yang membina dalam blog ini telah disarankan untuk perpaduan umno batu sendiri......tak kurang juga komen2 yang melungkupkan umno batu itu sendiri ...jangan citer pasal perpaduan bilamana ketua bahagian (kb) dan konco2 nye sendiri mengadu domba kan cawangan cawangan yang nak bersidang ...sedarlah wahai kb langit tak selalu cerah ,terimalah kenyataan khidmat anda sudah sampai ke hujungnya.kepada semua ahli batu buatlah pilihan yang tepat.selamat bersidang UMNO bahagian Batu.

Anonymous said...

asslamualikum orang orang umno batu.banyak komen komen yang membina dalam blog ini telah disarankan untuk perpaduan umno batu sendiri......tak kurang juga komen2 yang melungkupkan umno batu itu sendiri ...jangan citer pasal perpaduan bilamana ketua bahagian (kb) dan konco2 nye sendiri mengadu domba kan cawangan cawangan yang nak bersidang ...sedarlah wahai kb langit tak selalu cerah ,terimalah kenyataan khidmat anda sudah sampai ke hujungnya.kepada semua ahli batu buatlah pilihan yang tepat.selamat bersidang UMNO bahagian Batu.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

UMNO Cawangan Chubadak Hilir bila nak uruskan hal pembinaan sistem perparitan yang lebih sistematik.?

AJK Wanita Cawangannya pula tak kenal ahli wanita yang setiap kali datang bersidang masih nak tanya samada makcik ni ahli wanita ke tidak.

Hal pengambil-alihan tanah penduduk kampung sepatutnya menjadi agenda utama perjuangan UMNO Cawangan serta Bahagian Batu. Berilah mereka pampasan yang setimpal kerana selepas ini ke mana mereka nak membawa diri tanah tu lah harta orang Melayu di bandar.

AHLI PKR YANG INSAF said...

ALAHAI SERI PERAK ( CAWANGAN BBR.BARU SENTUL 1C )... ATAU LEBIH DI KENALI CAWANGAN EN GHANI & NORAINI AND CO..

SAYA TAK LAH TERKEJUT DENGAN KEMENANGAN EN GHANI DAN ANAK DIA DI SERI PERAK..KERANA MEREKA NI BANYAK MEMPUNYAI TIPU MUSLIHAT.

APA YANG KITA KESALI,DULU SEMASA UCAPAN DIA, GHANI SERING MEMINTA DEWAN UNTUK UMNO CAWANGAN DIA,SAMPAIKAN BERIA-IA DIA NAK DEWAN.

DENGAN USAHA DATUK KETUA BAHAGIAN,MAKA DAPAT LA GHANI NI DEWAN..HASIL DARI USAHA DATUK KETUA BAHAGIAN..

TAPI SAYANGNYA DATUK KETUA BAHAGIAN,ORANG YANG BERNAMA GHANI INI MEMANG TAK PERNAH MENGENANG BUDI LANGSUNG MALAH TELAH MEMBERI PERCALONAN KPD TEAM B..INI LAH SIKAP PEMIMPIN GHANI AND CO.BUKAN LA KAMI SURUH BG PERCALONAN PADA DATUK KERANA DEWAN,TAPI LU FIKIR LAA SIKIT ORANG TU BANYAK TOLONG KAU GHANI.

DAN BANYAK LAGI LA YANG SUDAH GHANI AND CO NI BUAT KAT SERI PERAK..SEMUA MENYAKITKAN HATI ORANG DI SITU..AKU HANYA DAPAT MEMERHATIKAN GERAK GERI MEREKA SAJA..BANYAK LAGI CERITA TENTANG GHANI AND CO INI..MALAS JE AKU NAK CERITA A TO Z..

NASIHAT AKU,LU INGAT LA SIKIT GHANI,JASA DAN PENGORBANAN ORANG LAIN ...INGAT SKIT PERASAAN ORANG DI SEKELILING KAU..

AKU HARAP KAU DAPAT MAHAF DENGAN MASEJ INI,KERANA INI IKHLAS DARI AKU UNTUK KO GHANI & CO..

JUMPA ANDA DI PUNCAK KEJAYAAN..MCM AF PLAK..

AHLI PKR YANG INSAF

Anonymous said...

Salam Perjuangan.

Kepada Para Blogger yg Budiman,

Mohon maaf lama tak ke "udara" sbb sibuk menguruskan beberapa program2 belia ie. Program Sukan Karnival Kecergasan di Kg Pandan Dan Eksplorasi Khazanah Laut Di Pulau Redang, Terengganu.

Berhubung maklum balas yg diminta oleh Sdr Che Long.

Ini pandangan saya, pertama sekali saya rasa terkejut kerana Sdr Che Long meminta pandangan dari saya berhubung persidangan tahunan pemuda2 cawangan kerana saya bukan AJK Pemuda Bahagian dan tidak adil untuk saya memberi sebarang komen berhubung perkara ini kerana tidak terlibat langsung di dalam "modus operandi" pergerakan pemuda.

Walaubagaimanapun, saya ingin semua para blogger yg budiman membuka minda yg luas dan "think outside the box" terhadap komen dan pandangan saya sbb saya ingin menyentuh keseluruhan berhubung persidangan tahunan termasuk Cawangan, Wanita, Pemuda & Puteri.

Bagi saya sebagai seorang yang dikatakan sebagai "pemerhati bebas" ianya sepatutnya menilai dan memerhati perjalanan persidangan dengan bersikap neutral yang mana tidak perlu masuk ke dalam dewan, memberi "chai", mempengaruhi atau menegur ahli-ahli dan perlu beredar selepas selesai persidangan tahunan dengan membuat "conclusion" sendiri. Sekiranya terdapat sebarang keraguan, ketidakpuashatian dan protes biarlah diputus oleh ahli-ahli cawangan sendiri kerana hanya ahli-ahli cawangan sahaja yang berhak mengambil tindakan selanjutnya di dalam waktu "edah" selepas persidangan berlangsung. Bukan kita yg dikatakan "pemerhati bebas"

Kita kena teima, akui dan akur sebagai pentadbiran di peringkat Bahagian baik bagi UMNO Bahagian atau Pergerakan Sayap Bahagian mereka mempunyai kelebihan. Mereka boleh menentukan "do" or "don't" kepada cawangan yang ingin bersidang.

Sebagai contoh terbaru, kenapa terdapat juga Cawangan mengingkari arahan pucuk pimpinan tertinggi parti yang bersidang di waktu penangguhan (18hb-29hb Ogos) kerana ingin memberi tumpuan kepada pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Dan yang lebih malang lagi Caw yg bersidang adalah Cawangan Ketua UMNO Bahagian dan Setiausaha UMNO Bahagian walaupun dikatakan telah mendapat kelulusan "khas" dari Pej UMNO Malaysia.Kenapa pihak pentadbiran UMNO Bahagian tidak memohon kelulusan "khas" untuk semua cawangan yang akan turut bersidang pada hari dan waktu yang sama dengan cawangan mereka bersidang dan sekarang ini persoalan yang perlu dijawab dimana peranan pentadbiran UMNO Bahagian untuk menasihati cawangan2 berhubung perkara ini?

Dimanakah pembelaan, ketelusan dan keadilan utk caw2 yg turut sama telah mengeluar dan membazirkan kos persidangan dari segi kewangan, masa, tenaga dan sebagainya yang telah akur menangguhkan persidangan tahunan selaras dgn prinsip setia kepada pemimpin. Dimanakah prinsip "KEPIMPINAN MELALUI TELADAN" pentadbiran UMNO Bahagian Batu?

Adakah UMNO Bahagian mempunyai niat dan agenda politik yang tersirat? tepuk dada tanya selera, Wallauhalam..

Oleh itu, janganlah kita melihat dari satu dimensi sahaja berhubung pekara ini, marilah sama-sama kita nilai, teliti dan buatlah keputusan dengan menggunakan mata hati dan akal fikiran tentang apa yg berlaku di dalam UMNO Bahagian Batu yg mana saya perhatikan secara kasar, semuanya ingin menggunakan sedikit kuasa yang Allah SWT pinjamkan untuk kepentingan masing-masing, Nauzubillah...

Renungilah bersama-sama....

GULAM MUSZAFFAR HJ GULAM MUSTAKIM

MANTAN BBS1A said...

Asalammualaikom.....para pejuang UMNO batu.
Sdr Bloger.....selamat bertemu kembali,ternyata Permatang Pauh bukan milik kita.Sepatutnya kita tak perlu krja keras untuk pilihanraya kecil ni,dari dulu lg memang seat dia pun.
Saya tertarik dengan jawapan Sdr Gulam,Sebenarnya tiada jawapan yang berani dari Sdr gulam pun kalau diikutkan.Macamana yang kata kita perlu membuka minda seluas2nya dan"think outside the box" sedangkan kita perlu Adil dan Berani untuk komen untuk kebaikan bersama.Saya tidak mahu sentuh keseluruhan persidangan tahunan baik caw,wanita dan puteri.
Saya fokuskan pemuda sahaja,kerana saya masih lagi Pemuda.
Saya setuju dengan "PEMERHATI BEBAS"yang dimasudkan Sdr,dan saya memang mengamalkan nya pun.Tetapi tak salah kalau kita masuk ke dewan untuk memerhati atau menilai perjalanan persidangan yang dijalankan.Saya pun tak pernah bagi chai pada ahli pemuda caw pun untuk melagakan chai pun.Tak salah kita menegur ahli2(sapa)selepas selesai bersidang,yang saya nampak sangat ketara kalau tak dapat pencalunan terus BLAH.Kadang2 ahli caw pun tak tahu,macamana nak ambil tindakan selanjutnya.Selalunya kita ambil yang menguntungkan kita saja,apakah ini dikatakan membuka minda yg luas dan"THINK OUTSIDE THE BOX"dengan tak perlu diambil kira perlembagaan dan peraturan persidangan???.Pemerhati bebas perlu ada"conclusion".
Memang benar sebagai pentadbir memang mereka mempunyai banyak kelebihan,seperti yang Sdr sebutkan.Tetapi caw yang menentukan siapa mentadbir sebenarnya.Apalah malangnya caw ketua UMNO bhg dan S/usha bersidang diwaktu penangguhan(PKPP)?.Kelulusan khas dah diberi dari Pej UMNO Malaysia,disini saya nampak kalau nak kena mohon dari Pej UMNO Malaysia.Saya yakin pentadbiran UMNO BHG pasti membantu.
Sdr Gulam..... pertanyaan dimanakah pembelaan,ketulusa dan keadilan utk caw2 yg turut sama telah mengeluar dan membazirkan kos dari bla.....2 macam saya pernah dengar saja seperti SDR PKR YANG INSAF saja bunyinya.

Saya ingin bertanya.....
Adakah Sdr Gulam mempunyai niat dan agenda politik yang tersirat juga?.Disini saya nak tengok prinsip kesetian kepada pemimpin,bila caw Sdr bersidang pencalonanya untuk siapa?.kalau tidak jangan cerita bab prinsip tu.

Oleh yang demikian,jangan Sdr Gulam pun tidak mengamal prinsip BERSATU KITA BERSATU......Nauzubillah

Ingat mengingatilah kita bersama...

BERSATU KITA BERSATU>
MANTAN BBS1A,
CHE LONG MANSOR.
JIWA TEGUH PADU.

DULU AJK HEZREENA SEKARANG KENA PECAT said...

APA DAH JADI DENGAN KETUA PUTERI BAHAGIAN NI ????

ALAHAI CIK HEZREENA YANG MENANG 2 UNDI WAKIL CAWANGAN SAJA..APA DAA DAH LAH HANTAR PETUGAS PUTERI KAT PERMATANG PAUH,HANTAR PULAK ADIK IPAR,LEPAS TU ADIK IPAR BUKAN AHLI UMNO..KATANYA ADIK IPARNYA TELAH DI HALAU BALIK KERANA BUKAN AHLI UMNO..AWAL AWAL LAGI DAH WUJUD KRONI..ADUHAI LA CIK HEZREENA ( OPP PN HEZREENA )... DAH LA DULU KERJA DENGAN KETUA PUTERI MALAYSIA,KENA PLAK ARAH BERHENTI,TIPU PLAK SIJIL-SIJIL,REMBAT PLAK DUIT-DUIT ORANG TU,REMBAT PLAK DUIT PILIHNARAYA,ADUHAI SAYANG.....INIKAH SIKAP PEMIMPIN YANG HENDAK KITA PILIH PADA MASA AKAN DATANG...LIHAT LAH PUTERI BATU,BANGKITLAH,LIHATLAH SEKELILING ANDA,INIKAH PEMIMPIN YANG KITA PERLU SOKONG!!!

FIKIRKAN ...

DULU AJK HEZREENA SEKARANG KENA PECAT

Anonymous said...

ya. setuju sangat. Bangkitlah. saya pasti semua pu3 pu3 sedar. kita kena berani kerana benar. jgn sebab arahan ketua cawangan utk mencalonkan haz kita kena ikut. sanggup ke kita dipimpin oleh haz lagi. jangan lupa yang akan memimpun pu3 ialah pu3. Tolong lah ketua caw jangan campur hak pu3 utk memilih pemimpinnya. Terima kasih. KAMI PERLU PERUBAHAN. PERUBAHAN ITU MESTILAH LEBIH BAIK DRPD YG ADA SEKARANG.
HIDUP SITI BADARIAH (CHOMBI)Calon Ketua Puteri Bahagian yang kami sokong.

ahli pu3 dah bangkit.

Anonymous said...

elok la tu kalau nak perubahan didalam pu3, tapi kenalah ingat yang bakal nak mengganti tu ok ke tidak,tak ada perangai yang tak elok ke,kalau serupa je, buat ngabih koborah je. kenalah bermuhasabah dan kalau perlu sembahyang istiqarah, minta petunjuk dariNya, jangan kerana marah nyamuk kelambu dibakar udahlah.

FAIRUL ISKANDAR said...

Salam,

Sahabat-Sahabat,

Ini pandangan saya mengenai Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, Pulau Pinang..

Saya secara peribadi amat terkejut dengan kemenangan PKR dengan majoriti yang agak tinggi.Walaupun sebelum ini banyak isu yang telah kita ( BN ) telah bangkitkan.

Namun Pengundi di Permatang Pauh tetap mahukan Pengkhianat Negara ini iaitu Anwar Ibrahim.

Rata-rata hari ini semua orang menceritakan mengenai kemenangan si pengkhianat bangsa ini.Di pejabat,Kedai kopi,Rakan sepejabat,Remaja-remaja semua memperkatakan tentang pengkhianat bangsa ini..

ada beberapa faktor yang boleh kita ambil kira di atas kekalahan kita.Seperti mana yang di katakan oleh Datuk Najib bahawa kerajaan akan melihat bagaimana untuk meyakinkan rakyat kepada kerajaan BN..

Banyak janji kerajaan yang lembap di tunaikan.begitu banyak birokrasi dan double standard seperti, Penurunan harga tol,Harga barang yang melambung tinggi tanpa kawalan,Harga minyak dan diesel,Isu kes liwat,Isu sumpah,Isu DNA,Isu Rasuah,Isu Pembunuhan Antantuya dan isu-isu semasa yang agak gagal di "counter " balik oleh pihak kerajaan.

Jesteru itu saya merasakan bahawa peralihan kuasa diantara paklah dan najib perlu di lakukan agar segera dan tidak perlu di tunggu selama 2 tahun lagi.Kerana rakyat mungkin telah bosan dan benci di bawah kepimpinan Pak Lah..

Sekali lagi saya tidak rela melihat orang yang bernama Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.Kerana dialah Bapak Segala Tali Barut Dan Sekutu kepada Amerika Syarikat..Mungkin Pengundi di Permatang Pauh mungkin mahu melihat orang ini untuk menjual bangsanya di tempat tumpah darahnya bangsa melayu iaitu di Malaysia yang kita sayangi ni..

Sahabat,

Saya berpesan pada diri saya dan sahabat-sahabat, Bersama kita berganding bahu dan bekerja kuat untuk memastikan UMNO/BN akan di terima oleh masyarakat pada kini dan selamanya..

Bersama Kita Pastikan Si Pengkhianat Bangsa Yang Bernama Anwar Ibrahim Tidak Akan Mendapat Tempat Untuk Menjadi Perdana Menteri..Undur Anwar,Undur Pengkhianat Bangsa..

Salam Perjuangan,

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA

Anonymous said...

azni ko jaga jaga dgn org keliling ko.hahahahaha



penyokong amir yang insaf....

Anonymous said...

aku cukup tak paham la dgn sedara aku sorang ni...aku tak tau dia ni dalam kategori apa..tp aku rasa ayat yg paling sesuai gila pangkat kut tak pun gila glamour...dulu masa skolah aku 1 skolah la ngan sedara aku ni...abis semua dia nk sound...cikgu besar je yg dia x blh nk sound, sejak dari skolah dulu..nk jadi ketua darjah pun dia nk jadi prefect pun dia...aku rasa kalau dia boleh la jadi pengetua skolah masa dia blajar dulu..mesti dia jadi jugak..skang ni dah abis skolah nk aktif politik pulak...bertanding jd ketua pemuda sri perak...lari pegi suajaya pulak..dah tu sibuk nk laga2 kan org...wahai saudara ku insaflah...ingat la ko berpijak pada bumi bkn diawang awangan...ingat lah masih ramai yg menyayangimu sedaraku...salamzzzz

Anonymous said...

Sdr Razali.....lihat lah siapa kawan anda.Anda penyokong setia mereka,tp ape dah jd.Anda seorang saja yg mandi yg lain2 ketawakan anda.Inilah sahabat anda di BHG.Sampai 2 org baca chai yg sama,maknanya Pemuda BHG tak percayakan Sdr.Ibarat habis madu sepah dibuang.Luuuu pikirlah.....sendiri.Macamni ke kehendak.......??????

Anonymous said...

Salam Perjuangan,

Kepada Para Blogger yg budiman,

Menjawab pertanyaan Sdr Che Long, ini jawapan saya, pertama saya bukannya ketua cawangan dan bukannya penentu untuk mencalonkan pemimpin di peringkat bahagian tetapi cawangan kami sering bermusyawarah dengan bertukar pandangan dan pendapat di antara pemimpin2 "hardcore" di cawangan untuk siapa yang akan kami calonkan. Itu adalah hak cawangan kami untuk mencalonkan sesiapa sahaja di peringkat UMNO Bahagian dan tidak perlu dipertikaikan oleh sesiapa pun. Incumbents or alternative candidates? just wait and see

Tetapi bagi cawangan kami yang lebih penting iaitu selepas habis waktu bersidang dan pemilihan UMNO, cawangan kami aman, bersatu padu dan seterusnya boleh bekerja untuk dan demi kebaikan ahli-ahli di cawangan.

Diantara prinsip "Setia kepada Pemimpin" dan "Kepimpinan melalui Teladan", saya akan menuruti, mendahului & memberi keutamaan kepada prinsip "Kepimpinan melalui teladan" dahulu. Ini prinsip utama saya.

Prinsip "Setia kepada Pemimpin" akan menjadi prinsip yg ke-2. Ini prinsip pendekar "Hang Jebat" bukannya pendekar "Hang Tuah".

Oleh itu, buatlah penelitian sendiri. Adakah kita sanggup bersekongkol dengan pemimpin yang rendah moral,tidak amanah,hipokrit, fasik dan takbur? tepuk dada tanya selera dan siapa yang makan cili dialah terasa pedasnya, wallahualam

Secara sinopsisnya seorang pemimpin yang baik perlu menunjukkan contoh atau teladan yang baik sebelum inginkan pengikut-pengikutnya memberi hormat dan setia bersamanya selaras dengan sifat dan sikap Rasullulah SAW dan 4 Khalifah Ar-Rasyidin ie. Saidina Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali....

Oleh itu renungilah bersama...

GULAM MUSZAFFAR HJ GULAM MUSTAKIM

PEMUDA TM said...

Tahniah kpd KP cwgn Tmn Melewar yg Baru Sdr Mohd Nizham. wajah saudara nmpk muda ttp kepetahan saudara b'tutur m'ngalah kn kwn2 kita yg b'pengalaman.Syabas!

dda said...

a'kum..apabile saya bc blog ini saya dapat rasa kn betapa sempit nya pemikiran penyokong2 dato yusuf ketika ini.kite tidak perlu "personal attack' yg nmpk nye m'jadi satu trend dalam Umno Bghgn BATU khusus nya.Cnth nya kekalahan BN di permatang pauh silap nya pada kita juga yg acap kali menyerang peribadi DSAI dan keputusan nya rakyat sudah jelak, rakyat sudah meluat dengan permainan UMNO/BN.kita perlu lihat dari segi realiti bagaimana hancur nya UMNO adalah di sebab kn orang didalm yg m'gerak knnya..sedih saya melihat apabila anda b'ckp b'gado sesama sndiri.Pd fikiran saya kita perlu ambil iktibar tentang kekalahan BN pada PRU 12.kalo di kata kn abas(yg blum confirm dato)tu teruk apa beza nya yusuf???mn pergi nya wang lebihan pilihan raya sebanyak rm 400K lagi?.adakah yusuf m'bela nasib bekas tentera di kg batu dpd rumah mereka di roboh kan? dimana yusuf ketika ini.tepuk dada tanye iman.SU Bhgn pn sama apa yg kita dgr di cwgn nya juga byk pergolakan, cnth nya SU bhgn ini di peringkat cawangan tidak popular dengan PEMUDA nya. feedback yg saya dpt dr PEMUDA tmn melewar, SU bhgn merupakan dalang yg merosak kn PEMUDA,fitnah PEMUDA, tidak mahu b'sama PEMUDA m'jln kn aktiviti.cume ape yg di penting kn nya ialah KUASA/TITLE sbg KETUA CAWANGAN.di sebabkn itu lah pd mesyuarat cawangan yg lps dpt di lihat MAJORITI PEMUDA menolak kepimpinan SU Bhgn..ALLAH SWT akn bls dgn apa yg anda dh laku kn t'hadap cawangan & juga BATU.Insyaallah. UMNO perlu reformasi, UMNO perlu di ubah,UMNO perlukan overhaul.Overhaul dr peringkat akar umbi. Kepimpinan datu yusuf tidak di perlu kan lagi. Dato yusuf tlg la trn cawngn2di BATU kami tidak mengenali dato dato nk support kami bkn kami nk support dato.hancur nya UMNO kalo ade org cm Dato yusuf bile nk undi bau dtg cr ahli, ape punya pemipmin!!!Xkn kite xnmpk lagi. plg saya sedih melihat dato yusuf tidak mahu menolong ahli bekas tentera yg rumah mereka hendak di roboh kn di kg batu tlg b'juang b'sama mereka.Dato Abbas, jika b'hasrat utk m'mimpin sila pasti kn anda m'ngikut jln yg btul.Dato abas saye m'ngucap kn selamat maju jaya dan b'arap dato mng dlm pertembungan ini.Insyaallah. Kpd SU bhgn jg xpecaya anda juga di benci dlm barisan Dato Yusuf!!!

Anonymous said...

tukang tengok!!

assalamualaikum semua...
mggu ini adalah mggu terakhir utk kt selesaikan pejuangan caw2.... bersediakan kt utk berjuang utk peringkat bahagian....
cuma nak ingatkan... bjuanglah kt dengan matlamat "kita melayu" & jgn la kt "personal attack" pada individu yg kt benci.... pesanan ini dkhaskan utk aji shaari... (paham2 la sdiri) kerja aji ni amat sebok ngan semua peringkat... baik caw2, wanita n terutama skali bab pu3.... tolooooong laaa aji.... sudah2 la tu.... pi surau lagi baik.... aji tlg laaa nasihat sleeping partner aji tu.. (pn. zam)... sama2 jaga mulut!! lagi2 nk pose ni kan....

pada semua....
selamat menyambut ramadan al mubarak.... mari kt ramai2 amati bulan mulai ini dengan amalan n ibadah yg diterima Allah swt... insyallah....

tukang tengok!!

Anonymous said...

kepada orang yang komen tentang seseorang "dari seri perak ke suajaya"..

apa yang kau nak heran kan biarlah kan dia.adik aku satu sekolah dengan dia.adik aku cakap dia ok jer.aku rasa mungkin kau jer yang dengki tak macam dia.kalau dia layak bagus la.aku harap kau yang cuba ubah diri dulu.aku kenal dia ni ketua pemuda suajaya ni.jangan la nak pakai hentam jer..lu pikir la sikit mamat..aku sokong kau pemuda suajaya

salam

bekas pelajar seri perak dan bandar baru sentul

Anonymous said...

Mana perginya ahli UMNO yg berdaftar di permatang pauh, kalau x salah saya keahlian 16k, yg mengundi BN baru 15k ( itu keseluruhan )....apa dah jadi?

Anonymous said...

Tukang tilik.

Pak Cik nak komen tukang tengok punya ini mesti org tmn KP2 jugak sebab tu dia tahu semua. Yang pak cik hairan tu buta ka kamu yang hj saari dok p surau tu ape ke bendanye. Jgn la kamu byk mengutuk dia kamu kena ingat jugak bila ada kenduri kendara/kematian kamu cari dia untuk uruskan semua silap hari bulan didahulunya duit sendiri, apa la kamu ni org muda, pikir sama mana nya pemimpin yang kamu nak sangat tu Abas surau pun batang hidung tak nampak harap glamor je dok kangkang kat kedai Yeop tu. Kalau ahli dia meninggal ke apa ke haram nak di jengoknya. Tentang sleeping partner hj saari tu nak wat cam ne dia dah serasi ngan kawan tu family pun dah macam adik beradik yang kita dok baik ngan org tu ............... org tak kata apa pun. ok gak mulut pn zam tu ayat2 dikeluarkan boleh pakai tu. Hai dah tak de modal ke korang ni sampai ke sini kauorg kacau. Pak cik tak faham la ni siapa yang nak berlawan ni saari ngan abas ke.

Anonymous said...

Tahniah! Aku dengar Lyly dah cukup pencalonan utk bertanding sebagai naib kpu3 bhgn! X sia2 keje ko buat ngan telefon setiap kpu3 cawangan ngan bantuan si perut boroi tu.. Tapi aku rasa ko x sesuai bergandingan ngan zombi tu sebab dia tu sekadar memeriahkan suasana.. Banyak tu sugar daddy yg menaja.. Aku takut kalau ko bergandingan ngan dia, pu3 bukan jadik badan politik tapi jadik kelab minah gedik..

Walaupun si Haz tu x sebaik mana, tapi aku rasa ko elok bergandingan ngan dia.. drpd dia bergandingan ngan mimi..coz mimi kurang dr segi banyak perkara.. atau amy.. budak hingusan dalam politik..

Cuba ko fikir2kan.. combi, mimi ngan amy, aku nasihatkan tarik diri jerlah.. Korang cuma akan buat pu3 Batu ni huru hara jer nanti..

P/S: Haz, ko tgk2 kan bdk2 kat cawangan ni sikit.. Diorang msh sayangkan ko.. Tapi hati2.. Ada gak yg hipokrit tu.. Bermuka2.. Jaga2..

Anonymous said...

Laporan terkini setelah 41 caw bermesyuarat Abbas telah medahului pencalonan Dato Yusuf. Abbas (21 caw) - Dato Yusuf (20 caw ) Dengar - dengar Khabar angin cawangan terakhir akan memberi pecalonan Kepada Abbas juga. Nampaknya pertandingan di BATU akan bertambah panas dab di jangkakan juga Dato Yusuf akan mengunakan tindakkan tenikal kepada cawangan yang tidak mencalonkannya..utk tidak mengesahkan cawangan2 tersebut..

PEMUDA batu tidak kurang hebatnya apa bila calon Naib Ketua Sdr Anuar Seh hanya Bejaya menewaskan Sdr Zainudin dgn satu undi sahaja di peringkat pemuda Caw.TAHNIAH Sdr Anuar Seh kerana dapat mempertahankan jawatan anda.
Manakala Pencalonan Antara Sdr Amir dan Aznie Adalah : 23 caw Bepihak pada Aznie dan 18 Caw berpihak kepada Saudara Amir( Barisan Dato Yusuf )

PUTERI & WANITA GUA TAK TAU



PEMERHATI BEBAS

Anonymous said...

Tahniah kepada Abas dan barisannya!
Percayalah bahawa Allah akan senantiasa berpihak kepada pihak Yang Benar..

Anonymous said...

Sdr Amir....tahniah walaupun kurang pencalonan tetapi sdr telah buktikan pemuda memang mahukan perubahan,buktinya pemuda Bhg terpaksa gunakan tektik kotor untuk mengurangkan pencalunan sdr.Menang pencalunan belum tentu menang lagi,kalah pencalunan belom bererti dah kalah.Saya dapat rasakan pemuda memang mahukan perubahan,kita lihatlah sama2 nanti.Insyalah saya juga mahukan perubahan.Saya yakin pemuda telah cukup matang dengan segala kejadian semasa persidangan dijalankan.Ayuh pemuda tekadkan semangat kuatkan pepaduan demi perubahan pemuda.Selamat menyambut RAMADAN AL MUBARAK.

Anonymous said...

yaahoooo memang dah agak dah aznie akan mendahului.tapi walau macam mana pon bro kena kerja kuat lagi.untuk memasti kemenangan anda.saya percaya dan yakin anda akan berjaya nanti.saya dan rakan-rakan akan mendoakan anda.

Reformasi yang anda lakukan di peringkat bahagian kami telah nampak.cuma masih ada yang tak boleh terima.saya percaya pasukan anda akan jadi mantap selepas ini.

sejarah Amir mungkin akan berulang lagi... see u

Anonymous said...

apa kabar yeop?
bukan le nak menyibuk tapi suka bikin kelam kabut je.

apapun tahniah le kpd datuk abas & the gang kerana mendahului pencalonan.nampak gayanya badi datuk yusof berulang lagi.

tahniah juga kepada ketua wanita kerana menang tak bertanding.

kepada Azni calon KP, syabas kerana berjaya mengatasi Amir walaupun satu ketika ketinggalan.biasa le hero mesti kalah dahulu.aku dah agak benda ni akan berlaku.

kepada puteri bahagian, aku no komen le sebab pening juga bila memikirkannya. Macam mana lily boleh bertanding naib ketua sedangkan sebelum tu heboh nak bertanding ketua.hebat2 juga permainan puteri bahagian ni.

kesimpulannya walau siapa yang menang sila bawa pembaharuan kepada UMNO batu yang semakin hancur ni.Yang tua dah tak sedar diri, yang muda terkinja-kinja, anak dara pula tak "tahu" nak cakap macam mana,. Oleh itu sempena bulan ramadhan ni, baik berhenti le berpolitik, banyyakkan ibadah dan pergi minta maaf pada orang yg kita kutuk, fitnah tu.

saya sebenarnya dah meluat tengok perangai sekor2 yang ada dalam umno batu ni, penipu lebih ramai daripada pejuang.Jangan sampai ada orang buat report kt Lembaga Tatatertib lepas tu gantung terus UMNO batu ni lagi senang.

Anonymous said...

penyokong amir said

apa le mangkuk ni tulis. amir saja je kalah dulu sebab tu dia relaks je. apa pun aku tetap sokong amir walaupun dia kaki dangdut, kaki GRO, hamba tauke cina sebab dia selalu berbudi pada aku. masyukkkkkk.....

pemuda DAP yang insaf

Anonymous said...

pemuda PKNS said

aku sokong Azni, aku sokong Azni
walaupun dia tak berduit tapi perjuangan dia suci. dia seorang merendah diri, tidak putus asa. malah dia sanggup naik motor demi perjuangan. dia sanggup ponteng kerja demi perjuangan. amir sanggup ke buat macam tu??

susun kerusi pun belum tentu dia boleh buat. macam mana nak memimpin
lupakan saja le. aku tengok lepas seorang2 pegawai kanan dia hilang.
dulu Ijoy, lepas tu Badli, pas tu Iskandar, lepas ni sapa pula.tepuk dada lu pikirlah sendiri, Amir....

oh ye.
nasib baik anuar memang kp caw dia, klu tak jadi macam kes leman le dulu.AMir, nampak gayanya gigit jari le kau tahun ni.kepada Anuar dan lokman, lain kali jgn berlagak sangat. jgn fikir duit boleh selesaikan segalanya.

kepada penyokong Amir, insaf le wahai teman. cuba kau selidik dulu siapa Amir, Anuar dan Lokman ni.Cuba kau siasat nape orang2 kuat dia semua hilang. Aku dengar Fariz yang kononnya calon Setiausaha dia pun dah lama menyepikan diri?? Kenape agaknya? Ntah2 dia pun dah sedar siapa Amir yg sebenarnya. Baguslah klu begitu.
Kami di barisan Azni sentiasa mengalu-alukan kehadiran fariz.Kawan2 rapat dia pun dah bersama kami. Apo lagi tunggu jang.

Budak Fariz ni bagus sebenarnya cuma perlukan "touch up" sikit sebab dia baru.Aku dengar dah jadi Ketua cawangan Termuda. Baguslah tu.Jangan terikut2 perangai lahabau rata2 Ketua caw yang tua nak mampus kat bahagian batu ni.

Apapun pesan aku bro, marilah bersama Azni demi pembaharuan Pemuda UMNO Batu.Aku dengar banyak perkara yg kau dah korbankan untuk Amir selama ni tapi sia-sia belaka. Jgn risau, kami di barisan Azni akan pastikan masa depan kau cemerlang.

Untuk calon KP kami sdr Azni, kami tetap berdiri teguh di belakang saudara.Cuma kalau boleh cuba tackle Samsuri dan Rozi tu. Insya Allah klu berjaya, maka terkuburlah riwayat Amir dan Konco2nya.Amin ya rabbil alamin.

REFORMASI! REFORMASI! REFORMASI!
HIDUP MUKRIZ MAHATHIR!

Anonymous said...

salam,

hebat sungguh minggu ini politik di batu.apa pun aku agak terkejut anwar seh hanya menang satu undi saja..alamak malunya aku...calon naib menang satu undi..nampak sangat orang kampung tak suka kau pendek...


amir lu pasti kalah..sekeliling kau tu cuma ada askar pencen jer..

dah la kaki dangdut plak tu amir..kita sebarkan gambar dia...yahooooooooooooooooo

Anonymous said...

walaupun si amir tu kaki dangdut ke, kaki GRO ke atau hamba tauke cina ke atau apa2 sajalah..lebih baik dan mulianya dari sorang (Azni) lagi ni yg buruk akhlaknya yg boleh merosakkan seluruh pemuda2 BATU. Nak ke kita lihat pemuda2 Batu ni asyik mata merah lentok sakan...Hee takut aku...
kalau nak cari pemimpin biyorlah yg tahukan sedikit sebnyk agama paling tidakpun rajin ke surau/masjid ambil perhatian penduduk setempat ini tidak asyik nakkan dunia akhirat ditinggalkan.. Renung2kanlah...

Anonymous said...

apa boleh buat ada jugak nak jilat kaki dangdut tu..

Anonymous said...

Suka suka kau Fitnah orang tu pahal!!? Sedap ko nak kata Azni mata merah & Bagai!! Ko nampak ke dia buat perbuatan tak baik tu?, atau ko FITNAH!? Sesungguhnya FITNAH itu dilaknati ALLAH..

Dosanya FITNAH itu adalah dosa besar!!!

Sepanjang aku berkenalan dengan dia dan yang selalu ikut bersama dia, alhamdulillah, dia lah antara orang yang ingatkan kami kpd ALLAH dengan solat apabila tiba waktunya... Dan dia x pernah menggunakan kata-kata kesat atau kasar dalam perbualan!!!

Lu Fikirlah sendiri sebelum nak kata orang!!!

Anonymous said...

allo mamat bodek
lu pernah nampak ke amir selalu pergi surau,
setahu aku le setiap kali azan berkumandang susah betul dia nak ke surau ke atau solat ke
baik Amir mahupun Anuar sama aja

so klu nak bodek pun
jangan over sangat le bro
AMir pun belum tentu baca bolg wilayah kini ni sebab dia bukan reti nak buat kerja
dia cuma tahu nak perintah orang lepas tu hulur duit terus cop orang tu hamba dia
macam ni ke pemimipin
chit poorahhh.....

Anonymous said...

Ahmad Fariz Abdullah
Ketua Cawangan
UMNO Kg Chubadak Asal

"Salam perjuangan dan Salam Ramadhan Al Mubarak
Di bulan yang mulia ini saya menyusun sepuluh jari
memohon maaf kepada semua yang mengenali diri saya
Pohon halal makan dan minum
Semoga Ramadhan kali ini akan memberi erti dan menunjukkan kebenaran kepada kita siapa pemimpin yang seharusnya kita pilih baik dari segi Pemuda mahupun Bahagian.

Saya menginsafi dan mengingatkan diri serta kawan2 seperjuangan walau apa jua yang akan berlaku, walau siapa jua yang memimpin selepas ini, kita harus kembali bersatu dan mengeratkan silaturrahim. Walau apa berlaku, kita tetap dibawah satu parti keramat, parti UMNO. Jangan lupa perjuangan kita yang sebenar.

Mengenai 2 calon Ketua Pemuda Bahagian yang ada, adalah sebaiknya satu perbincangan khusus dibuat demi perjuangan Pemuda UMNO Batu selepas ini.Apalah gunanya memegang jawatan kiranya Negara kita selepas ini diperintah Pembangkang.Nauzubillah.... pohon dihindarkan.

Mengenai keadaan saya yang agak lama menyepi, saya agak sibuk kebelakangan ini semenjak jadi Ketua UMNO Cawangam. Tanggungjawab harus saya tunaikan. Walaupun ada desas desus mengatakan pihak pentadbiran akan cuba menggagalkan persidangan saya tempoh hari gara2 saya menyokong calon lain, namun saya perlu lakukan tugas saya sebaik mungkin.

Saya baru sahaja selesai mengadakan satu memorandum bantahan mewakili penduduk kampung & tuan2 tanah ke atas draf pelan bandaraya Kuala Lumpur yang ingin memusnahkan kampung warisan dan hak pemilikan Melayu.

Alhamdullillah saya mendapat sokongan penuh baik daripada penyokong UMNO, Pas dan Keadilan. Bantahan itu telah pun dihantar dan menantikan jawapan dari pihak terbabit.Insya Allah sekiranya saya berjaya dengan memorandum ini sokongan penduduk kepada UMNO akan bertambah kuat. Ini sepatutnya yang kita lakukan.Kita adalah agen "UMNO" seharusnya menjadi "Pemangkin kepada rakyat"

Malangnya, ramai ahli politik UMNO sekarang sudah lupa asal usul mereka. Terlalu leka berkempen dan mengabaikan tanggungjawab sepatutnya.

Justeru itu, saya mendoakan agar kita semua yang digelar "pejuang UMNO" harus kembali ke jalan yang asal dan memperbaiki kekurangan yang ada.Semoga perjuangan kita yang belum selesai, Perjuangan Agenda Melayu akan terus menjadi tunjang perjuangan UMNO Dulu, Kini dan Selamanya.

Selamat Berpuasa dan Salam Ramadhan dari saya dan semua ahli2 cawangan UMNO Kg Chubadak Asal.

Anonymous said...

kepada semua jgnlah kita menyerang peribadi seseorang kerana kepentingan orang lain seperti mana yg saya baca komen2 di atas yg mengatakan sdr amir kaki dangdut dan sdr aznie kaki dam bg saya tidak hairanlah semua tu sb apa yg terjadi di cwg saya kp dgn kc sama kaki macam aznie tp masih di pilih orana ramai,saya harap warga batu dapat membuat pilihan yang tepat jangan jadikan bhgn batu seperti cwg saya memilih orang yang tidak layak menjadi ketua,mereka berjuang kerana wang dan kepentingan apabila di tanya apakah rancangan kc selepas ni kata nak buat mcm2 nak tunaikan janji masa berkempen dulu jawapannya tunggu abas menang baru cerita kalau abas kalah kc nak lari dari cwgn ni ke!!! nampak sangat kc saya berjuang untuk abas dan duitnya sahaja sewaktu kempen dulu selalu bawa orang2 tbp pergi makan tiap2 malam sehinggakan timb kc terpedaya dengan janji kc la ni baru tak sampai 1 bulan jadi timb kc dah nak letak jawatan katanya tersisih dari group2 kc kononnya kc dah tipu dia kata nak pergi cowkit tapi rupa-rupanya pergi jumpa abas marahlah si timb kc ni kalau nak masyuk sama-samalah jangan makan seorang je,kp pula bila di tanya apakah matlamat kp untuk pemuda tbp selepas ni jawapannya pun sama tunggu aznie menang kalau kalah "tanya saya kepadanya"kalah ke menang ke dia nak letak jawatan katanya banyak benda lain nak buat nampak sangat kp saya ni berjuang hanya untuk aznie bukan untuk umno tbp

Anonymous said...

saya sokong ulasan dan pendapat yang diberikan saudara Fariz dari Kg Chubadak Asal

macam ni le baru dikatakan pemimpin yang matang.saya dengar dia ni budak lagi umur pun belum cecah 30 tahun tapi ulasan dia pergh... Amir dan Azni pun belum tentu boleh lawan.

Orang macam fariz ni patut kita sokong dan bawa ke tengah. Sayang, dia dah tinggalkan pemuda dan masuk peringkat cawangan. patutle ramai KC dah mula panas bontot bila fariz dah mula masuk bahagian.

aku sokong fariz kalau dia bertanding ketua pemuda bahagian

p/s dengar cerita demi Amir, Fariz sanggup korbankan tempat ke G2 Pemuda tapi akhirnya Amir tikam Fariz balik dari belakang. Sampai macam tu sekali kau buat pegawai kanan kau Amir. dah le tu Lokman yang kononnya diberi laluan oleh fariz tu pula dah berangan menang dan langsung tak turun padang ke cawangan2. bodoh bunya calon ketua pemuda sebab duit kau sanggup bunuh kawan kau sendiri.

Anonymous said...

saya sokong ulasan dan pendapat yang diberikan saudara Fariz dari Kg Chubadak Asal

macam ni le baru dikatakan pemimpin yang matang.saya dengar dia ni budak lagi umur pun belum cecah 30 tahun tapi ulasan dia pergh... Amir dan Azni pun belum tentu boleh lawan.

Orang macam fariz ni patut kita sokong dan bawa ke tengah. Sayang, dia dah tinggalkan pemuda dan masuk peringkat cawangan. patutle ramai KC dah mula panas bontot bila fariz dah mula masuk bahagian.

aku sokong fariz kalau dia bertanding ketua pemuda bahagian

p/s dengar cerita demi Amir, Fariz sanggup korbankan tempat ke G2 Pemuda tapi akhirnya Amir tikam Fariz balik dari belakang. Sampai macam tu sekali kau buat pegawai kanan kau Amir. dah le tu Lokman yang kononnya diberi laluan oleh fariz tu pula dah berangan menang dan langsung tak turun padang ke cawangan2. bodoh bunya calon ketua pemuda sebab duit kau sanggup bunuh kawan kau sendiri.

Anonymous said...

saya sokong ulasan dan pendapat yang diberikan saudara Fariz dari Kg Chubadak Asal

macam ni le baru dikatakan pemimpin yang matang.saya dengar dia ni budak lagi umur pun belum cecah 30 tahun tapi ulasan dia pergh... Amir dan Azni pun belum tentu boleh lawan.

Orang macam fariz ni patut kita sokong dan bawa ke tengah. Sayang, dia dah tinggalkan pemuda dan masuk peringkat cawangan. patutle ramai KC dah mula panas bontot bila fariz dah mula masuk bahagian.

aku sokong fariz kalau dia bertanding ketua pemuda bahagian

p/s dengar cerita demi Amir, Fariz sanggup korbankan tempat ke G2 Pemuda tapi akhirnya Amir tikam Fariz balik dari belakang. Sampai macam tu sekali kau buat pegawai kanan kau Amir. dah le tu Lokman yang kononnya diberi laluan oleh fariz tu pula dah berangan menang dan langsung tak turun padang ke cawangan2. bodoh bunya calon ketua pemuda sebab duit kau sanggup bunuh kawan kau sendiri.

Anonymous said...

sebab tu le Fariz jadi KC kot sebab dah kecewa dengan barisan Amir yang didokongnya selama ini.

kesian kau Fariz, dulu lagi aku cakap ikut je sahabat baik kau Badli , Ijoy dan Iskandar tu masuk barisan Azni. masih belum terlambat untuk kau kembali ke pangkuan Azni
ya beda bedu
Amir bungkus lagi

Anonymous said...

sapa fariz ni??
hebat sangat ke dia??
sampaikan Amir sanggup buat macam tu kat dia?

Aku dengar dia menang Ketua cawangan aritu pun menang tak bertanding sebab bekas ketua cawangan lari sebelum bertanding.
Sejarah dalam UMNO batu, ketua cawangan termuda baru berumur 28 tahun menang tanpa bertanding sedangkan bekas ketua cawangan sebelum ni berumur 43 tahun.

hebat betul kau ni fariz
aku ingat nak jumpa kau le
boleh beri contact no?

pewaris bangsa

Anonymous said...

aku sokong fariz
aku sokong fariz
aku sokong fariz


budak bandar baru sentul.

Anonymous said...

aku sokong fariz
aku sokong fariz
aku sokong fariz


budak bandar baru sentul.

Anonymous said...

aku sokong fariz
aku sokong fariz
aku sokong fariz


budak bandar baru sentul

Anonymous said...

aku sokong fariz
aku sokong fariz
aku sokong fariz


budak bandar baru sentul

Anonymous said...

aku sokong fariz
aku sokong fariz
aku sokong fariz


budak bandar baru sentul

PISANG GORENG said...

Kepada semua blogeer....inikan bulan puasa,hormat sikit lah.Jangan fitnah memfitnah,yang kena fitnah tu kalau boleh buatlah ujian urine test.Kalau di pihak yang benar sebagai pemimpin yang akan datang harus berani membuktikan yang sdr di pihak yang benar.Bulan ini bulan mulia kalau sdr buat ujian,segala tohmahan dan fitnah dapat dihindari.Kepada sdr amir bulan puasa ni rajin2lah ke surau,kalau boleh turun keseluruh surau atau masjid di bhg.biar orang nampak sdr pun ke masjid juga.Kalau dah pergi orang nak kata juga,takpe lah yang penting nawaitu sdr di bulan yang mulia ni.
Tetapi renungkanlah sejenak.....
"AKU TIDAK MEMILIH UNTUK MENJADI INSAN BIASA
ADALAH HAKKU UNTUK MENJADI BERBEZA,
AKU MENCARI KESEMPATAN,BUKANYA KETERJAMINAN,
TIDAK KUINGIN MENJADI WARGA PELIHARAAN,
LEMAH DAN TERPEDAYA DEK TERBIASA DENGAN JAGAAN NEGARA
AKU INGIN MENGAMBIL RISIKO TERHITUNG,
UNTUK MENGINPIKAN DAN MEMBINA,UNTUK GAGAL DAN BERJAYA.
GALAKAN TIDAK KAN KUTUKARKAN DENGAN ELAUN PENGGAGURAN.
LEBIH KUSUKAI CABARAN HIDUP DARIPADA ELAUN PENGGAGURAN
LEBIH KUGEMARI CABARAN HIDUP DARIPADA KEWUJUDAN LESU YANG TERJAMIN;KEGAIRAHAN PENCAPAIAN DARIPADA KESEMPURNAAN HAMBAR
TAKAN KU PERDAGANGKAN KEBEBASAN DENGAN DERMA SUMBANGAN,
TIDAK JUGA MARUAH DENGAN SEDEKAH
TAKAN AKU KETAKUTAN DIHADAPAN SEBARANG TUAN,
TAKAN JUGA KUTUNDUK KEPADA SEBARANG UGUTAN,
SUDAH MENJADI WARISANKUUNTUK SENTIASA BERDIRI TEGUH,BANGGA DAN TIDAK GENTAR
DAN MENGHADAPI DUNIADENGAN PENUH BERANI.SAMBIL BERKATA"INILAH YANG KU LAKUKAN"
INILAH ERTI SEBENARNYA MENJADI SEORANG INSAN....


PERJUANGAN ITU KESEMPATAN...
PISANG GORENG

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA said...

SALAM PERSAHABATAN,

SAHABAT,

SAYA AMAT TERTARIK DENGAN PANDANGAN DARI SESEORANG YANG MENGATAKAN SAYA INI GILA PANGKAT DARI SEKOLAH LAGI DAN MERUPAKAN SATU SEKOLAH DENGAN SAYA.

BAGI SAYA SAHABAT SAYA INI MUNGKIN SALAH SEKOLAH KOT!KERANA SEPANJANG SAYA BERSEKOLAH SAYA TIDAK PERNAH MENJADI KETUA DARJAH.(HARAP BETULKAN BALIK AYAT TU).INI KERANA DARI DARJAH 1 DAN TINGKATAN 5 SAYA HANYA MENJADI PENGAWAS SAJA.

TAK TERNIAT PUN SAYA INI UNTUK MENGAMPU DAN SUKA HATI UNTUK SOUND MANA MANA PIHAK PUN SEPERTI SAHABAT KITA CAKAP.

SAHABAT, SAYA BERHARAP AGAR SEBELUM KITA HENDAK MENCERITAKAN MENGENAI PERIBADI SESEORANG HARAP DAPATLAH SAHABAT MEMBACA SEJARAH DULU.APA PUN SAHABAT SAYA TETAP MAAFKAN SAHABAT KERANA MUNGKIN SAHABAT DALAM KEADAAN EMOSIONAL DAN TERTEKAN SEMASA MENULIS KOMEN SAHABAT.( KAN KITA SESAMA MANUSIA )

SAYA AMAT MENYOKONG PANDANGAN DARI SDR FARIZ.SAYA MENGHORMATI PANDANGAN BELIAU DAN SEMANGAT UNTUK MEMBANTU MENYELESAIKAN MASALAH KAMPUNGNYA.

KEPADA SAHABAT SAYA FARIS,TERUSKAN PERJUANGAN YANG PENTING AHLI DAN ORANG KAMPUNG SAUDARA FAHAM PERJUANGAN POLITIK SAUDARA.

MENGENAI KOMEN MENGATAKAN AMIR KAKI DANGDUT DAN AZNI HISAP DADAH SAMPAI MATA MERAH,SAYA SECARA PERIBADI TELAH BERTANYA KEPADA KEDUA DUA CALON INI DAN MEREKA MENAFIKANYA.KERANA PRINSIP SAYA, SAYA AKAN TANYA SENDIRI PIHAK TERSEBUT.KALAU ADA LAGI PIHAK MENGATAKAN AMIR KAKI DANGDUT ATAU AZNIEE HISAP DADAH,KEPADA AMIR MINTA BUKTI DARI MEREKA ( CONTOH : GAMBAR ) DAN AZNIEE ( SAYA CADANGKAN BUATLAH URINE TEST DAN BUKTIKAN )..

SAHABAT,

BAGI SAYA APA YANG PENTING SEKARANG INI DALAM UMNO KITA PERLU KUAT.INI KERANA ANWAR IBRAHIM KINI TELAH RANCAK BERKEMPEN DAN MENARIK AHLI PARLIMEN BN UNTUK MENYERTAI PKR.SEKIRANYA MEREKA MELIHAT KITA LEMAH DAN SESAMA KITA HENTAM MENGHENTAM,SUDAH PASTI AGENDA MEREKA AKAN TERCAPAI.SAYA TIDAK RELA MELIHAT ANWAR IBRAHIM UNTUK MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA.

SAHABAT,

SAYA BERPESAN KEPADA DIRI SAYA DAN SAHABAT-SAHABAT,WALAUPUN KITA MEMPUNYAI DUA CALON ATAU DUA TEAM YANG AKAN BERTANDING,IAITU TEAM AZNIEE DAN TEAM AMIR,BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT DAN JANGAN SESEKALI KITA MEMAINKAN ISU PERIBADI.TERANGKAN LAH VISI DAN MISI SERTA AGENDA YANG INGIN DI BAWA OLEH CALON-CALON INI..KEPADA SETIAP PENYOKONG KEDUA-DUA PIHAK,KITA PULA BERKEMPEN SECARA BAIK DAN SAYA PASTI SAHABAT-SAHABAT SAYA JUGA MATANG BERPOLITIK.

KEPADA SAHABAT-SAHABAT, SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN DAN AMBIL LAH SEBERAPA BANYAK KEMULIAN DAN KEBERKATAN DI BULAN YANG MULIA INI.

SELAMAT BERJUANG,BERSATU LAH ORANG MELAYU,HIDUP MELAYU,HIDUP UMNO

SALAM PERSAHABATAN,

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA
BEKAS PELAJAR SEK.KEB.SERI PERAK BANDAR BARU SENTUL & SEK.MEN.KEB BANDAR BARU SENTUL

P/S : AL FATIAH KEPADA DATUK ROHIM JUSUH,SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT DARI YANG MAHA ESA..

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA said...

SALAM PERSAHABATAN,

SAHABAT,

SAYA AMAT TERTARIK DENGAN PANDANGAN DARI SESEORANG YANG MENGATAKAN SAYA INI GILA PANGKAT DARI SEKOLAH LAGI DAN MERUPAKAN SATU SEKOLAH DENGAN SAYA.

BAGI SAYA SAHABAT SAYA INI MUNGKIN SALAH SEKOLAH KOT!KERANA SEPANJANG SAYA BERSEKOLAH SAYA TIDAK PERNAH MENJADI KETUA DARJAH.(HARAP BETULKAN BALIK AYAT TU).INI KERANA DARI DARJAH 1 DAN TINGKATAN 5 SAYA HANYA MENJADI PENGAWAS SAJA.

TAK TERNIAT PUN SAYA INI UNTUK MENGAMPU DAN SUKA HATI UNTUK SOUND MANA MANA PIHAK PUN SEPERTI SAHABAT KITA CAKAP.

SAHABAT, SAYA BERHARAP AGAR SEBELUM KITA HENDAK MENCERITAKAN MENGENAI PERIBADI SESEORANG HARAP DAPATLAH SAHABAT MEMBACA SEJARAH DULU.APA PUN SAHABAT SAYA TETAP MAAFKAN SAHABAT KERANA MUNGKIN SAHABAT DALAM KEADAAN EMOSIONAL DAN TERTEKAN SEMASA MENULIS KOMEN SAHABAT.( KAN KITA SESAMA MANUSIA )

SAYA AMAT MENYOKONG PANDANGAN DARI SDR FARIZ.SAYA MENGHORMATI PANDANGAN BELIAU DAN SEMANGAT UNTUK MEMBANTU MENYELESAIKAN MASALAH KAMPUNGNYA.

KEPADA SAHABAT SAYA FARIS,TERUSKAN PERJUANGAN YANG PENTING AHLI DAN ORANG KAMPUNG SAUDARA FAHAM PERJUANGAN POLITIK SAUDARA.

MENGENAI KOMEN MENGATAKAN AMIR KAKI DANGDUT DAN AZNI HISAP DADAH SAMPAI MATA MERAH,SAYA SECARA PERIBADI TELAH BERTANYA KEPADA KEDUA DUA CALON INI DAN MEREKA MENAFIKANYA.KERANA PRINSIP SAYA, SAYA AKAN TANYA SENDIRI PIHAK TERSEBUT.KALAU ADA LAGI PIHAK MENGATAKAN AMIR KAKI DANGDUT ATAU AZNIEE HISAP DADAH,KEPADA AMIR MINTA BUKTI DARI MEREKA ( CONTOH : GAMBAR ) DAN AZNIEE ( SAYA CADANGKAN BUATLAH URINE TEST DAN BUKTIKAN )..

SAHABAT,

BAGI SAYA APA YANG PENTING SEKARANG INI DALAM UMNO KITA PERLU KUAT.INI KERANA ANWAR IBRAHIM KINI TELAH RANCAK BERKEMPEN DAN MENARIK AHLI PARLIMEN BN UNTUK MENYERTAI PKR.SEKIRANYA MEREKA MELIHAT KITA LEMAH DAN SESAMA KITA HENTAM MENGHENTAM,SUDAH PASTI AGENDA MEREKA AKAN TERCAPAI.SAYA TIDAK RELA MELIHAT ANWAR IBRAHIM UNTUK MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA.

SAHABAT,

SAYA BERPESAN KEPADA DIRI SAYA DAN SAHABAT-SAHABAT,WALAUPUN KITA MEMPUNYAI DUA CALON ATAU DUA TEAM YANG AKAN BERTANDING,IAITU TEAM AZNIEE DAN TEAM AMIR,BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT DAN JANGAN SESEKALI KITA MEMAINKAN ISU PERIBADI.TERANGKAN LAH VISI DAN MISI SERTA AGENDA YANG INGIN DI BAWA OLEH CALON-CALON INI..KEPADA SETIAP PENYOKONG KEDUA-DUA PIHAK,KITA PULA BERKEMPEN SECARA BAIK DAN SAYA PASTI SAHABAT-SAHABAT SAYA JUGA MATANG BERPOLITIK.

KEPADA SAHABAT-SAHABAT, SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN DAN AMBIL LAH SEBERAPA BANYAK KEMULIAN DAN KEBERKATAN DI BULAN YANG MULIA INI.

SELAMAT BERJUANG,BERSATU LAH ORANG MELAYU,HIDUP MELAYU,HIDUP UMNO

SALAM PERSAHABATAN,

FAIRUL ISKANDAR HJ FAIZIL DE SOUZA
BEKAS PELAJAR SEK.KEB.SERI PERAK BANDAR BARU SENTUL & SEK.MEN.KEB BANDAR BARU SENTUL

P/S : AL FATIAH KEPADA DATUK ROHIM JUSUH,SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT DARI YANG MAHA ESA..

Anonymous said...

akum,

saya setuju dgn pandangan si iskandar ni.aku juga nak tengok umno jadi kuat.
bagus komen kau.teruskan ok

ahli pkr yang insaf

Anonymous said...

aku pelik le
nape anak muda macam Iskandar dan fariz boleh berfikiran jauh dan memberikan ulasan / hujah yang bernas tetapi takde pula aku dengar mereka ni gila jawatan. aku rasa le kan, baik amir ke baik azni ke baik kau orang cermin diri dulu sebelum bertanding. kalau kau berdua tag team lawan debat dengan fariz / iskandar belum tentu kau orang boleh menang.

nasihat aku pada iskandar & fariz , teruskan perjuangan walaupun amir / azni tak perlukan korang pun aku rasa kau berdua lagi hebat.sebab tu le korang kena pancung awal2 lagi.

Anonymous said...

Salam Perjuangan,

Kepada Para Blogger yg Budiman,

Mukadimmah, saya ingin mengucapkan Selamat menjalani ibadah puasa. Semoga amalan kita diterima oleh Allah SWT. Insya-Allah.

Disini, saya ingin memberi sokongan moral kepada Shbt saya En Fariz Abdullah yg telah membuat bantahan terhadap apa yang sedang berlaku di Kg Chubadak Asal. Syabas diucapkan.

Secara pandangan peribadi,status tanah-tanah yang senasib dgn Kg Chubadak Asal di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini perlu di kekalkan sebagai kawasan penempatan tanpa mengira status tanahnya iaitu setinggan, TOL atau sebagainya kerana apa yg saya lihat ini adalah satu pendekatan secara halus atau "tangan2 ghaib" oleh pihak tertentu yg ingin berusaha melenyapkan kawasan atau kampung yg majoritinya adalah pemilik orang-orang Melayu atas alasan untuk pembangunan dan sekiranya perkara ini berterusan ianya akan menjadikan orang2 Melayu bandar berkurangan dan segala-galanya akan dimonopoli oleh orang2 yang bersikap rakus dan bersifat tamak kepada keuntungan dan berorentalis kapitalis.

Yang menghairankan saya kenapa pemimpin2 UMNO di peringkat WPKL sekarang tidak berfikiran dan bertindak seperti Allahyarham Datuk Harun Idris yg telah berani membuka berpuluh kawasan setinggan untuk orang2 Melayu di KL & Selangor dan seterusnya mempertahankan tindakannya? Malah kadang kala tindak tanduk pemimpin UMNO di peringkat WPKL seperti setuju dan sekata dengan tindakan "tangan2 ghaib" ini.

Sebagai contoh di Perak, kenapa kerajaan negeri (PR) boleh melulus dengan melanjutkan status tanah untuk penduduk2 Kg Baru untuk selama 999 tahun.Kenapa tidak di WPKL?

Saya bukan bersifat skeptikal tetapi ini adalah realiti. Jgn pergi jauh, kita lihat sahaja di Parlimen Batu, kampung2 seperti Kg Simpang Batu, Kg Bangkong dan yang lain2 telah mejadi lipatan sejarah dan Kg Medan Wira Utama juga akan menyusul dan turut menjadi "korban" pada sedikit masa lagi sekiranya tiada usaha di peringkat pemimpin atasan untuk menyelamatkannya.

Utk pengetahuan dan rekod, Pemuda PKNS Jln Kuching yang diketuai oleh Sdr Aznie juga ada membuat bantahan terhadap kemungkinan berlaku penyelewangan pemberian tanah bekas setinggan Kg Bangkong yg sepatutnya diwartakan sebagai tanah perkuburan atau "kawasan hijau" tetapi alangkah malangnya terdapat maklumat yang mengatakan tanah bekas setinggan itu telah dipecahkan lot untuk diberikan kepada "tangan2 ghaib" yang saya sebutkan diatas tadi atau yg mempunyai kepentingan peribadi. Kenapa bekas tanah setinggan itu tidak diberikan kepada penduduk asal setinggan Kg Bangkong? Ini adalah satu persoalan serius dan berat yang perlu dijawab oleh pihak terbabit dan angkara siapa? Wallauhalam & Nauzubillah...

Oleh itu marilah kita renungi bersama nasib orang2 Melayu bandar pada masa hadapan, saya rasa kita akan menjadi bangsa yang melukut di tepi gantang di WPKL....cuma masa akan menentukannya...PERCAYALAH!!!

GULAM MUSZAFFAR HJ GULAM MUSTAKIM

ketawa melihat komentar2 said...

Aku tertarik ngan statement dari EN.FAIRUL ISKANDAR. Anda yakin ke diri anda yang di perkatakan? Kalau ada niat nak jadi politician, nasihat saya adalah : ANDA JANGAN CEPAT MELATAH DENGAN BLOG2 YANG MUNGKIN SINIS DENGAN KEHIDUPAN ANDA. BELAJARLAH MENJADI SEORANG YANG BERPENDIDIKAN DAN LEBIH PROFESSIONAL DALAM MENANGANI BLOG2. CARA ANDA YANG CEPAT MELATAH ITU AKAN MEMBUKA PEKUNG DI DADA SENDIRI...



Salam...

sinar batu said...

aslkm,kpd semua ahli2 umno khususnya umno bahagian batu yg dh hilang arah perjuangan bangsa dan agama sendiri....patutlah ada pemimpin yg berani menentang dato yusof yg pengecut ini...dhlah pengecut dan lupa diri siapa asal usul dirinya yg sebenar...dok diam2 dok buat keje menaja pulak suruh tentang sayap kepimpinan bahagian dia sendiri...nie dia melayu yg lupa diri dan kucar kacirkan anak bangsa sendiri...ya allah berikanlah pedoman kpd dato yusof yg tk layak menjadi pemimpin era ini....disayap pemuda sipengecut nie menaja amir yg terkenal dikalangan anak2 muda yg byk berwayangkan kulit2 bangsa cina sendiri.ingin kuasa untuk bantu cina2 supaya poket kembung bangsa sendiri tergadai....mcm nie nk memimpin jahanam bangsa dan negara...inilah pilihan sipengecut nie....betul2 dh buta kot....disayap puteri pulak sibuk suruh si chombi yg glomour menayang pusat utk tarikan lelaki...last sekali sipengecut nie dgn bendahari beliau yg tergila2 sendiri dibuatnya...kesian bini2 depa noooooo..si chombi nie mulut je manis siapa yg kenal asal usul dia saya rasa barulah org kiri kanan dia buka mata....siapakah si chombi nie?(biarlah allah tunjukan 1 hari nanti) sebab tu dilahirkan tidak menjadi pemimpin kerana semua ini chombi lakukan setelah dijolok oleh sipengecut dan pulus diberi oleh bendahari yg rakus kpd bangsa sendiri....zalim sungguh sipengecut niekan...sanggup gunakan anak org lain utk kepentingan diri sendiri dan kroni2nya......yg menayang pusat nie skrg dh mcm heroin hindu dibuatnya...kesian puteri batu tertipu dgn tipu helah yg digunakan oleh chombi...cuba puteri batu tanya pada diri sendiri siapakah chombi nie sebenarnya?????Cuba kita lihat yg paling sample sekali nak pakai tudung pun tak pandai lagi..kesiannya..pandai ke ambil air sembayang chombi...baca nie terus belajar ambil air sembayang dgn betul tau...jgn songsang pulak...so jgnlah sonsangkan anak bangsa sendiri..cermin diri dulu....nama pun chombi nasib baik tk??????...umno utk landasan perjuangan anak bangsa melayu yg beragama islam....so sanggupkan umno batu yg dikotak katik kan oleh dato yusof tergadai oleh jahanam nie Yusof hamid,Amir,Chombi?????ayuh Dato Abas,Ramlan,Aznie,Hazreena kembalikan maruah umno batu kembalikan maruah bangsa dan agama..insyallah kepempinan yg anda tunjukan sebagai seorang pemimpin yg berani kerana benar dan tidak gentar hadapi sebarang cabaran dan ikhlas untuk menaikan martabat org melayu,agama islam,dan parti kesayangan umno...insyallah dibulan yg mulia ini allah swt akan memberi petunjuk kepada pemimpin yg ikhlas dan bukanya berpura2 seperti YuSOF Hamid,Amir,Chombi taubatlah anda kejalan alaah swt....insyallah allah maha pengampun dan adil...

Anonymous said...

SUDAHLA CAKAP JE LEBIH!!!!! << MELUDAH KELANGIT KENA BATANG HIDUNG SENDIRI>>> APA GUNANYA BERCAKAP TANPA ADA TINDAKAN!!!!! BIASANYA ORG YG PANDAI BCAKAP NIE KEJE HAMPEH!!!!!! DAH LUMRAH ORG MELAYU KALAU X MENGATA,MENGUTUK, BUKAN MELAYU AGAKNYA.... SUSAH BILA TGK ORG LAIN MAJU,MAJU SIKIT NAK HENTAM JE....BILA MELAYU NAK MAJU CAM NIE.....

AKU BELAJAR X TINGGI TAPI ILMU AKU ADA LA SIKIT2 INSYAALLAH......

Anonymous said...

Bro Fairul Iskandar, keep cool.aku tau ko memang BAGUS!!!! pedulikan apa orang nak kata.dah adat melayu DENGKI,BUSUK HATI,ETC yang penting kau tau apa yg kau buat. Bab KERJA aku tengok ko memang BAGUS, KALAH AHLI PARLIMEN BATU. APA NAMA DIA TING TONG OR KANG CHONG (BUKAN NAMA SEBENAR) teruskan usaha BRO!!!!.///

TEROPONG DARI JAUH.......

Anonymous said...

KEPADA ABANG TEROPONG,

AKU RASA MACAM KENAL JE!!! BILA NAK TERJAH KAWASAN BATU...... KASI AUDIT SIKIT SRI PERAK NIE.KRONI BANYAK SANGAT.PENIPU NAK TIPU PENYAMUN,PENYANGAK NAK KEBAS JENGKAUT PEH PENING DIBUATNYA.SAYA RASA KENA BAGI POLISH (CUCI KASI BERSIH) LA AREA SRI PERAK....

norhisham said...

Salam,
Selamat Berpuasa dan Menyambut Ramadhan Al-Mubarak!
Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dan semoga kita akan berjaya menemui Malam Al-Qadr.
Kesibukan tugas menyebabkan 'kehilangan' sementara saya untuk berkongsi pendapat di sini, hanya sekadar dapat meninjau sahaja.

Satu petikan yang menarik minat saya (dan telah disesuaikan dengan tema pemilihan):

"Our sole purpose is to elect quality people. By quality, I mean conservative, business oriented, temperate, highly moral, intelligent, and ambitious people who can literally change the landscape of our people and this country.

And if we can do that, then we can protect the rights of the unborn, restrict the cultural garbage that is consumed by our children, honor the sanctity of marriage, make our streets safe, fight off crimes, go green, seal our borders, and protect the true Malaysian way of life"

Terjemahan secara bebas:
Matlamat utama kita ialah untuk memilih pemimpin yang berkualiti.
Dengan kualiti bermaksud:
konservatif, berorientasikan kemakmuran ekonomi,
penyabar dan tenang, berkeperibadian tinggi, bijak dan berwawasan;
yang mampu secara langsung untuk mengubah (ke arah yang lebih baik) lanskap bangsa dan negara kita.

Dan kalau kita menemui pemimpin sebegitu, maka kita:
boleh memastikan hak-hak keturunan kita di masa depan,
mengekang dan mengawal sampah-sampah peradaban yang dilambakkan kepada anak-anak kita,
memelihara kesucian institusi kekeluargaan kita,
memastikan persekitaran yang selamat,
membasmi jenayah dan keruntuhan moral,
memulihara alam sekitar,
menjaga kedaulatan bangsa dan negara,
dan menjunjung keharmonian serta gaya hidup masyarakat Malaysia yang tulen.

Inilah perjuangan!
Norhisham Abdul Mutalib

Anonymous said...

tepat sekali.

Anonymous said...

SALAM
AKU RASAKAN 'SINAR BATU' NI PATUTNYA BERTAUBAT KEPADA ALLAH BUKANNYA NAMA2 YANG DISEBUTKAN DI DALAM TULISANNYA. TAK PERLULAH KITA NAK MENUDUH ORANG SEMBARANGAN TANPA BUKTI KUKUH DAN USUL PERIKSA YANG MUNASABAH. AKU TIDAK MENYEBELAHI MANA2 PIHAK CUMA SEKADAR INGIN MENEGUR SAJA LEBIH2 LAGI DI BULAN RAMADHAN YANG MULIA INI. TAK PERLU LAH KITA NAK MENAMBAHKAN LAGI DOSA, SEPATUTNYA KITA MENGURANGKAN DOSA YANG ADA DENGAN MENINGKATKAN AMAL IBADAT KITA



PAKCU

Anonymous said...

kepada calon KPU3 batu...terutama sekali combi mambi..bila dah jd KPU3 batu nti..jgn pulak jdkan pu3 mentah Batu ni pelacur murahan..ye la..tergedik2kan...hanya perangai pelacur je mcm tu..walau mcmane pun..ko ttp aku sokong..cuma..jgn jdkan adik2 aku dalam pu3 ni..perempuan murahan..terlalu byk penaja yg dh ko ehem..ehem.. dah..tu laki kat umah buat ape? tunggul? bodoh gak jd laki combi ni..hahahaha!jgn mkn hati ek abang ge...ok la..aku saja je serang personaliti combi..supaya..kepada isteri2 penaja combi ni..berhati2 ngan combi ni...org nogori sombilan katakan...

Anonymous said...

ini dah lebih nie...
kepada pengendali blog tolong pantau sikit..dan tapis sikit penulis2 yang terlampau ni

Anonymous said...

yang kutuk combi ni baik sangat ker..kau rupanya 10 kali ganda buruk dari combi.kau lah pengkhianat bangsa,kaki cekam,kaki busuk,mulut hapak,mulut tungkik,mulut busuk.

sedarlah beb

Anonymous said...

Ya Allah, cubalah beristighfar wahai bloggers sekalian..

Kenapa lah perlu berbahasa kesat sedemikian? Ahli2 pu3 serta para perwakilan bukannya di kalangan org yg kurang ilmu duniawi mahupun ukhrawy.. Mereka g cerdik pandai ni dah tentu dapat menilaikan..

Jangan ada yg termakan dek hasutan, terkenyang dek sogokan.. Sudahlah.. Sbb kalau ikut dek hukum akal, sebelum menang macam2 benda boleh ditabur either wang ringgit mahupun harta benda coz ramai nak menaja.. Tapi bila dah menang nanti, boleh ke 'memberi' spt mana yg dibuat sekarang? Kalau yg menaja menang ok gak.. Kalau yg menaja tu kalah, macam mana?

Kena gak menilai diri sendiri dulu.. Tanpa penaja tu, boleh ke kita survive sendiri? Boleh ke jaga pu3 batu ni sebaik mungkin? Nak jadik pemimpin kena boleh memimpin dan dipimpin..

Anonymous said...

saya tertarik dengan tulisan dari 'kenal sangat hazreena' di laman http://wilayahkini.blogspot.com/2008/09/fenomena-puteri-di-wp-macam-macam-ada.html. kalaulah perkara ini benar alangkah malangnya warga pu3 Batu mempunyai pemimpin semacam ini....

Anonymous said...

kepada blogger dda ....

aku tinggal dekat taman melewar lebih dari 40 tahun ... so kau boleh agak umur aku sekarang ... aku kenal sangat siapa itu SU Bahagian ... aku kenal sangat siapa itu KC taman melewar ... aku kenal sangat siapa itu pemuda taman melewar ... kau jangan nak tabur fitnah mengata yang bukan bukan mengenai mereka semua ... mereka ini semua berketurunan baik baik berlaka .... kaji selidik dahulu latarbelakang seseorang itu sebelum berkata kata ...

aku penduduk taman melewar.

Anonymous said...

Salam Perjuangan,

Kepada Para Blogger yg Budiman,

Marilah kita renungi bersama.

Rasulullah SAW bersabda:
“Perumpamaan orang-orang yang berpegang kepada kebenaran dan orang-orang yang melakukan kesalahan adalah seumpama penumpang-penumpang di atas sebuah kapal yang besar. Sebahagian penumpang berada di atas kapal dan sebahagian berada di dalam perut kapal. Sekiranya orang-orang yang berada di bawah ingin mengambil air dan mereka malas untuk mengambilnya daripada bahagian atas kapal sebaliknya mereka menebuk dinding kapal dan mendapatkan air terus daripada lautan. Sekiranya orang yang berada di atas hanya melihat sahaja (tindakan menebuk dinding kapal), maka lambat laun seluruh kapal tersebut akan tenggelam, tetapi sekiranya mereka menegur dan mencegah perbuatan tersebut maka semua penumpang kapal tersebut selamat (kapal tidak karam)” (riwayat al Bukhari).

Daripada hadith ini, terserlah suatu pengajaran yang amat bermakna; budaya saling nasihat-menasihati dan sentiasa memperbaiki kelemahan diri dan rakan sepasukan akan menyumbang kepada kejayaan sesebuah organisasi.

Analogi yang dibuat dalam hadith di atas sangat accurate. Sebuah kapal yang besar sekalipun, akan karam sekiranya ada antara anak kapal tersebut yang menebuk dinding kapal untuk mendapatkan air. Mungkin yang melakukan perbuatan tersebut hanya 10 orang daripada 5000 anak kapal, tetapi sekiranya 4990 orang hanya melihat perbuatan yang dilakukan oleh 10 orang tersebut akhirnya semua anak kapal berkemungkinan mati lemas.

MENEGUR DAN DITEGUR

Dalam membudayakan sifat memberi dan menerima dalam konteks memajukan diri dan organisasi, ada dua sudut yang perlu dilihat.

PERTAMA: orang yang menegur atau menasihati
KEDUA: orang yang ditegur atau dinasihati.

Orang yang menegur hendaklah sentiasa ikhlas dalam menegur atau menasihati sesiapa. Janganlah teguran ini disebabkan konflik peribadi. Ingat, teguran bukan HENTAMAN. Teguran yang ikhlas dari hati, pasti akan memberikan kesan yang membekas di hati, insya Allah. Orang yang menegur juga sebaik mungkin mencari jalan yang terbaik untuk menasihati orang yang hendak dinasihatinya supaya nasihat itu dapat disampaikan dengan berkesan.

Bagi orang yang ditegur, terima sesuatu teguran dan nasihat secara positif dan konstruktif. Analisalah setiap teguran dan nasihat yang diterima. Percayalah, kita tidak rugi sesenpun sekiranya berubah untuk memajukan sendiri. Cuma kadang-kadang ubat yang mujarab biasanya agak pahit, tetapi kesannya SUPERB!

Bagi seorang Muslim, teguran jujur dan baik yang diterima oleh seseorang itu adalah tanda kasih sayang Allah. Janganlah berdendam kepada orang yang menegur dan menasihati kita dan sekiranya teguran tersebut dirasakan tidak betul, anggaplah orang yang menegur itu punya niat yang baik walaupun tersalah. Hakikatnya kita manusia; nobody is perfect!

Persoalannya adakah ahli-ahli UMNO di Bahagian Batu boleh mengambil iktibar dan bersikap terbuka dari perkara ini. Wallahualam....

GULAM MUSZAFFAR HJ GULAM MUSTAKIM