Friday, April 10, 2009

PERLANTIKAN KABINET BARU........; YANG MENANG TERCICIR ; YANG KALAH DI JULANG ???

KUALA LUMPUR April 10 -- Tidak banyak kejutan apabila Perdana Menteri mengumumkan kabinet barunya. Seperti biasa pendekatan Senator digunakan untuk melantik pemimpin tertentu ke kabinet. Pemimpin yang menang PRU yang ke 12 dan pemilihan UMNO yang lepas tercicir dari senarai kabinet tapi mereka - mereka yang kalah dalam PRU ke 12, yang kalah pada pemilihan UMNO dan ada yang tidak langsung tak bertanding pulak di berikan tempat sehingga terus jadi Menteri. Begitulah keunikan dan keistimewaan perlantikan ahli - ahli kabinet kali ini. Sekiranya perlantikan Senator yang boleh diumpamakan seperti "YB tanpa kawasan" boleh mendapat permaidani merah terus ke kabinet apalah nasib Yang Berhormat yang dipilih oleh rakyat dan perwakilan UMNO ?
Datuk Raja Nong Chik Ketua UMNO Lembah Pantai dikatakan pernah menghadapi tindakan penggantungan atas kes politik Wang ? , dilantik menjadi Senator dan Menteri Wilayah Persekutuan yang baru bagi menggantikan Datuk Seri Zulhasnan Rafique.
Shahrizat Abdul Jalil pula dilantik semula ke Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga atas tiket Senator juga.Maka Wilayah Persekutuan kini mempunyai dua wakil di kabinet Malaysia.
Ahli Parlimen Putrajaya Tengku Adnan Tengku Mansor juga hilang peluang jadi Menteri Wilayah Persekutuan walaupun namanya begitu kencang. Keciciran nama Tengku Adnan juga menjadi kejutan kepada pelbagai pihak. Apakah Ku Nan akan dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO WP yang baru ?
Nak baca komen blog lain mengenai perlantikan Raja Nong Chik sebagai Menteri Wilayah Persekutuan yang baru ? - Sila klik DISINI
Apapun, penguguran Zulhasnan Rafique yang menjadi wakil tunggal BN dan UMNO yang menang di Kuala Lumpur pada PRU yang ke 12 masih menjadi tanda tanya. Apakah sebabnya? Adakah Zulhasnan dilihat sebagai orang Pak Lah? Zulhasnan juga merupakan wakil tunggal dari WP yang menang di MT pada pemilihan UMNO baru - baru ini.
Kini tugas berat menanti Raja Nong Chik untuk berdepan dengan 10 Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat ( gambar sebelah ).Mampukah beliau seperti Zulhasnan ? Raja Nong Chik yang dilihat sebagai ahli perniagaan yang berjaya bakal mengharungi cabaran yantg besar dan getir .Kita tunggu dan lihat.
Apapun Tahnniah kepada Raja Nong Chik dan Shahrizat !

25 comments:

komen skit.... said...

ni macam nk jatuhkan Datuk Raja je...
Link untuk komen tu macam tak sesuai rasanya..

Ni la dia orang melayu... ada je...

Anonymous said...

ASKUM... KAH.. KAH.. KAH.. KAH..HAIRAN BIN AJAIB LA.. LAIN YG IMPI LAIN YG JADI.. D UCAPKAN SYABAS & TAHNIAH KPD YBM DATUK RAJA NONG CHIK TELAH D LANTIK OLEH YAB PM SEBAGAI SENATOR & MENTERI WP YG BARU.. PERKARA INI BOLEH BERLAKU ANGKARA J/KUASA BPUWP YG TIDAK BERSATU, SEMUANYA LOBI MELOBI & TIKAM SESAMA SENDIRI.. YG JAHATNYA KETUA BHG WANGSA MAJU, PUTRAJAYA, CHERAS & LABUAN MASING2 NAK MENCARI TEMPAT KRN NAK BERLINDUNG DGN JAWATAN TERTINGGI, SEMUANYA NAK MENCARI KEPENTINGAN DIRI.. ELOK LA TU YBM DATUK RAJA D NOBATKAN SEBAGAI MENTERI WP.. HARAP2 YBM DATUK RAJA D LANTIK PULA PENGERUSI BPUWP.. TAHNIAH SEKALI LAGI & HATI2 DGN KETUA2 BHG D ATAS.. SYABAS & SALAM PERJUANGAN.

fais said...

Salam...tukar ganti tu biasa lah..patah tumbuh hilang berganti..kalau sudah di atas tu terlalu lama so bersedia lah untuk turun kebawah...biasa lah bangsa melayu kita ini..PHD(Perasaan Hasad Dengki)tetap no:1...bagi saya semua pun sama..ada kelebihan dan ada kekurangannya..yang penting kesejahteraan rakyat dan keharmonian kita di malaysia berpanjangan...biasa lah..keroni2 di bawah ni..nak jaga periuk nasi..so pandai pandai lah nak berhidup..jangan susahkan org lain kalau rasa tak boleh senangkan hati org lain...

Anonymous said...

Biasalah setiap Menteri Wilayah yang cuba buat 'kurang ajar'kat tanah keramat Kg Baru mesti kena daulat. Nampaknya Zulhasnan dah join Isa Samad.

Puteri Pemerhati Politik said...

Hah..mcm tak puas hati je? Clean cabinet - atau 'more or less clean cabinet' kata Tun M.
Dato Zul failed Wilayah. Dato Raja? Belum tahu, beri dia masa baru kita nilai.

Anonymous said...

Minta Wilayahkini bersikap adil. Zulhasnan had his chance - give RNC a chance.

Anonymous said...

"Mampukah beliau spt Zulhasnan?" Try talking to the people - Zulhasnan has not done much for WP. Zul had no previous experience before his appointment as Minister. Give the new fella a chance lah!

cctv said...

Salam..
Banyak bersabar Datuk Zulhasnan.. walaupun jawatan tiada dalam kabinet tapi ahli MT. Wilayah juga perlu diperkuatkan yang penting ikhlas buat kerja demi Ugama, Bangsa dan Negara.
Jangan jadi Anjing menyalak Bukit cam ...... or. nyanyi lagu irama dangdut masa org dok baca puisi..

Anonymous said...

Saya juga berpendapat eloklah semua pihak tidak memperdebatkan siapa menjatuhkan siapa...sepatutnya semua ketua bhg WP duduk semeja, bermuhasabah untuk bangkitkan semangat baru dalam UMNO. UMNO kenalah terima hakikat bahawa parti ini sedang bergejolak dengan serba serbi kemungkaran rasuahnya yang mengakibatkan parti ditolak oleh rakyat.
Saya juga tertarikh dengan analisa yang diberikan oleh blog locengwangsa.blogspot.com tentang UMNO WP.

Anonymous said...

asskum...

Kejatuhan YB Dato' Zulhasnan disebabkan olek BUDAK2 KUALA LUMPUR

biso bonar said...

aku dengar dulu Dato Raja Nong Chik antara orang yang menyebabkan kekalahan shahrizat kat Lembah Pantai masa Pilihanraya lepas? ada sumber2 cakap dia lobi to people not to vote for shahrizat?

anyway..... tak sia2 tabur duit banyak kat perwakilan lepas.... TAHNIAH sebab impian tercapai...!!!

amirfitrihakimi said...

Saya rasa ada juga ulasan menarik dalm web malaysia-hariini.com.

KHAIRUL said...

salam.kepada biso bonar,kalau bercakap kemukakan bukti.shahrizat kalah pasal pegawai-pegawai dia yag kurang mesra rakyat.berkempen berduyun-duyun kereta besar sedara maranya turun.tapi duduk dalam kereta saje.tak pandai nak dekati pengundi sekali.tiada sabotaj dari umno.bahkan Dato Raja sanggup turun padang untuk mendekati pengundi walau ketika itu beliau tiada jawatan.lagi pun shahrizat org kepong.jadi biarlah lembah pantai untuk ahli lembah pantai.ada masa kita di atas dan ada masa kita dibawah.kini rezeki tu dah tertulis untuk Dato Raja di lantik ke jawatan tersebut.Kami di lembah pantai tak pernah pun pertikai sesiapa yang di lantik menjadi menteri atau apa yg berkenaan di wilayah persekutuan selama ini.kepada yang tulis artikel nie,Dao Raja tak pernah kena gantung pasal politik wang.yang kena gantung dlu adalah Dato shahril adik pada Datuk Seri Shahrizat.harap maklum.siasat dulu lain kali.

peniaga kecil said...

layarilah beliapasarminggu.blogspot.com kenapa kami marah sangat kat Menteri Wilayah dulu. Harap yanag baru ni tak mengulangi kesilapan Menteri lalu. Kami perlukan Menteri pembela bukan Menteri di bela!

Penganalisa rasional said...

tahniah YBM Dato' Raja Nong Chik....Wilayahkini....your reporting must be fair...dont write false things....u have to be accountable and answerable to whatever your write in your article...kalau u tak puas hati dengan perlantikan seseorang....cerita kat tempat lain...jangan publish on the net....kita dah ada Raja Petra yang sering dituduh penghasut....tapi dia tu pembangkang....wilayahkini nak jadi versi mcm tu pulak ke?
pikir sebelum u tulis artikel....u r not a professional, u are not a pengalisa politik, u tulis semua berdasarkan emosi...hentikan ....ni zaman dato' najib....facts and evidence....gossip, fitnah dan nonsense semua dah kuno dan tak boleh pakai dalam zaman ni....

Freebirds said...

Dear Penganalisa Rational,

Hello wake up please.
Wilayahkini has been a very good platform for the KL folks to read n express their dissatisfaction.
Al the there s no any other blog specifically 4 KL folks.
Most important the issues highlighted here s al up to date whats happening in Kl.
U must realise first before attacking anyone.

Whether s going to b Raja Nong Chik or any other person v stil need a good leader who represents al kl folk.
But i would like to congratulate the new FT minister.
For Datuk Seri Zulhasnan al the KL folks wil never forget u sir.
U have given the new image to KL.
V now have our very own flag n anthem too.

Citygirl said...

Kepada semua yang membaca blog ini
saya pun sala seorang pembaca wilayahkini.
Saya memang mengikuti wilayahkini setiap hari.

Kita hidup di bumi ini hanyalah sementara maka tak payahlah mengata dan mengkritik.
Ini bukan budaya kita Allah SWT pun tidak mengajar kita berbuat demikian.
Tak payahlah Menghina atau Berikan nasihat kepada Datuk Zulhasnan mahupun Raja Nong Chik.

Wahai Penganalisa Rational Anda memfitnah wilayahkini tanpa usul periksa dan tanpa bukti!

CTKL said...

Hello!
Tolong jangan main lepas kata pada wilayahkini!

BELIA PASAR MINGGU said...

terima kasih "peniaga kecil"

kepada semua pengunjung wilayahkini. ini adalah realiti dan buka rekaan semata yang mana tanah pasar minggu akan diambil alih sebuah syarikat gergasi sebagai pemaju. tapi apakah yang telah dilakukan oleh zulhasnan untuk menangani masalah ini. beliau cuma menyebut hanya 56 peniaga sahaja yang akan ditempatkan kembali. dari mana beliau mendapat angka ini????

harap menteri baru akan merancang dan mengkaji dengan teliti tentang nasib peniaga kecil di pasar minggu. kami cuma mengharapkan hak kami sebagai peniaga asal serta menerima yang terbaik jika pembangunan akan dilaksanakan bagi mana-mana pihak.

Penganalisa rasional said...

hello freebirds....i have woke up long long time ago....i guess you havent...thats y i blasted out at u guys for turning this blog into somewhat an umno bashing battle a d has turned out to be very seditious and defamatory, instead of trying to strengthen umno...i believe efforts will be made to curb such kind of malicious allegations made like this blog....u have freedom of speech and not freedom after speech, u will be liable for whatever you say and whatever you publish....please refer to the Federal Constitution, please also refer to the articles in our Tataetika Ahli Umno.......Long Live Najib! K.L Citizens supports Raja Nong Chik...

freebirds said...

Dear Penganalisa Rasional,
As a Kl Folk i really appreciate that there s a blog for us.
I do agree with u that v need to strenghten UMNO.
But most important not only UMNO al the muslims n malays nationwide.
This task only can b done by our ex PM Tun Abdullah.His knowledge in Religious wise s very good.
I think u r very emotional.
Think for all Malaysian for One Malaysia!

Penganalisa Rasional said...

Dear freebirds,

I think its u who is being emotional and its best that you keep your personal judgements to yourselves coz its inappropriate...Its up to on which leader that you prefer but your preference do not reflect other people's preference......Badawi has done his part and he has retired...now its all for Najib...so go with the flow.....!!!! Anyway....your statement about Tun Abdullah Badawi that can strengthen and unite all Malays and muslims nationwide is very interesting....is this a wish of yours or has there been initiative evident enough to be witnessed by all Muslims and malays nationwide? We K.L folks are waiting to see the truth in your statement...Let that man rest la....for the past 5 years people has been criticising him and now its time for him to rest and do his gardening......!!!!

Penganalisa Rasional said...

Saya akan syorkan agar lebih laman blog dibentuk bagi membolehkan warga K.L khususnya dan warga Malaysia amnya meluahkan pandangan mereka tetapi setiap komen akan diperhalusi dan peringatan mengenai tataetika serta undang - undang akan dimuatkan bagi mengelakkan penyalahgunaan laman blog sebagai saluran untuk menghentam karektor - karektor tertentu tanpa asas dan pembuktian yang sahih....harus kita ingat bahawa ini adalah laman blog yang berbentuk diskusi dan luahan yang disalurkan melalui blog haruslah konstruktif dan membina, bukannya saya suka siapa...dan saya benci siapa dsbgnya....Laman blog seumpama ini berlandaskan hal ehwal politik dan dasar - dasar kerajaan semasa dan bukannya seperti URTV atau Majalah Gila - Gila yang dipenuhi oleh gosip dan cerita - cerita dongeng.....Para moderator haruslah diberikan penerangan dan faham mengenai peranan mereka sebagai moderator setiap kali mereka menyiarkan sesuatu komen, mereka juga haruslah mengambil jalan yang neutral dan liberal dalam mengolahkan sesuatu peristiwa dan perkara dan jangan main hentam saja dan beremosi....insyaallah......

Freebirds said...

I think firstly all the malays should unite first to strengten Umno.

Anonymous said...

Komen macam takut kena kritik aje